Home Nyheder Transportminister vil støtte Norwegian

Transportminister vil støtte Norwegian

5
SHARE
Transportminister Ole Birk Olesen.

Norwegian vil åbne 10 nye ruter fra Københavns Lufthavn til Asien, men først skal de nuværende overflyvningsregler laves om.

En aftale tilbage fra 1954 siger nemlig, at det i Norden kun er SAS og Finnair, der må overflyve russisk luftrum, og derfor skal Norwegian flyve uden om Rusland for at komme til Asien. Det ønsker flyselskabets topchef Bjørn Kjos at få ændret, og var mandag på charmeoffensiv i København, skriver tv2.dk.

”Jeg tror, alle er enige om, at der er sket noget de seneste 70 år. Aftalen trænger til at blive fornyet, så der kan komme flere ind på markedet”.

Regeringen arbejder på en ny luftfartstrategi, og her er et af målene, at flere flyselskaber skal have lov at flyve over Rusland, siger transportminister Ole Birk Olesen: ”Danmark og den danske regering har et stort ønske om, at der skal flyve flere fly fra Danmark hen over Rusland til de lande, som folk gerne vil rejse til. Så det er et ønske, vi helt deler med Norwegian og andre selskaber, der måtte ønske det”.

”Vi har et problem i forhold til, at vi ikke kan få Rusland i tale omkring det her, og det er Rusland, der skal være godkende det. Vi har presset på for at få et møde, men det er blevet aflyst fra russisk side, så nu håber vi på et nyt”.

5 COMMENTS

  1. Det er vel ikke den danske regering der skal søge om overflyvnings tilladelse for Norwegian, som jo heller ikke er et dansk selskab.

  2. Hvad med at støtte piloter i stedet for den store kapital, Hr. Ole Birk Olesen?

    Norwegian hyrer jo styrmænd med det krav at Type-Ratingen bliver betalt af styrmanden. P.t. vil Norwegian jo trække 25.000 EUR gennem OSM Aviation FØR der gives noget som helst form for job-garanti, da selskabet ikke er interesseret i investere i mandskab. Desuden, hvis der gives jobtilbud, er det typisk en ansættelse på 3 måneder.

    Det er jo meget underholdende at læse om fordele for Danmark i form af arbejdspladser samt vækst hvis Norwegian får lov at flyve over Rusland. Men hvis man derimod så som pilot skal betale små 190.000 DKK for at kunne arbejde – giver det jo ikke mening.

  3. Næææ Knud set har du ret i… måske den norske stat burde være den rigtige til at søge om den tilladelse… nå nej, NAI er jo ikke norsk hellere… måske det er derfor at de har så mange problemer med at få den tilladelse. Når man ikke rigtigt kan forklare hvem man egentligt er. Er man et norsk selskab? Et Irsk selskab? eller et Singapore selskab? Måske et thai selskab? Hmmm mulighederne er mange, mon ikke et af disse lande har tilladelser til at oveflyve Rusland. Ellers kam man vel bare åbne et selskab i netop rusland, det virker jo til at være vejen frem for Norwegian…

    • Haha den var god Søren , spot on. Ingen hjælp med noget som helst fortjener norwegian som er største bidrags yder til social dumpning og ødelæggelse af normale arbejds forhold. 1000 euro i løn til de kabine ansatte i Spanien , ikke noget at sige til at SAS nødtvungent må gå samme vej. Dog bliver de ansat af SAS selv som dog tager et arbejdsgiver ansvar hvilket norwegian ikke har råd til.

  4. Ole Birk Olesen er transportminister, så selvfølgelig skal han sørge for de bedste rammebetingelser for airlines, så der kommer flest mulig fly til DK. Al den snak om, at DY ikke er dansk, man burde støtte SAS viser blot, at man ikke forstår det store perspektiv; at få trafik igennem lufthavnen og få turistpenge i kassen.

Comments are closed.