Home Nyheder Transavia vil ikke bøje sig

Transavia vil ikke bøje sig

8
SHARE

Trods et møde med Statens Luftfartsvæsen, hvor man blev informeret om, hvorledes EU-reglerne skal fungere når et flyselskab ophører, har Transavia nu udsendt en pressemeddelelse, hvor man fastholder, at man ikke bryder reglerne ved udelukkende at ombooke de aflyste rejser til det norske lavprisselskab Norwegian, skriver ekstrabladet.dk.

 

Statens Luftfartsvæsen har krævet, at Transavia ombooker kunderne til den første ledige afgang på de aflyste ruter – uanset hvilket flyselskab, der er tale om.

 

Men ifølge Transavia er det i strid med håndhævelsen af reglerne i andre EU-lande og selskabet kalder det vildledning af de berørte danske passagerer.

 

Det hedder blandt andet i meddelelsen, at myndighedernes krav er i strid med EU-forordningen. Man nævner et eksempel, hvor et fly fra Rom bliver aflyst, og hvor de danske regler ville kræve ombookning her og nu til førstkommende afgang uanset med hvilket selskab i stedet for ombookning til selskabets eget fly dagen efter, hvilket efter Transavias mening ville umuliggøre luftfart i Europa.

 

‘transavia.com har bedt Statens Luftfartsvæsen, om at oplyse baggrunden for den i EU enestående holdning til problemet, men har ikke fået noget svar.

 

transavia.coms danske advokat, Morten Lundquist Jakobsen fra advokatfirmaet Gorrisen Federspiel mener, det må være op til en domstol at afgøre, om det er Statens Luftfartsvæsen eller Transavia, der har ret.

 

Han nævner, at emnet for striden er omdiskuteret blandt jurister i Europa og mener ikke, det er korrekt, når Statens Luftfartsvæsen fortæller kunderne at alt er klappet og klart.

 

I øvrigt nævnes det i pressemeddelelsen, at 6.500 passagerer er berørt af Transavias lukning i Danmark. Halvdelen har bedt om at få pengene retur, mens resten søges ombooket med Norwegian.

Skrevet af Flemming Juul

8 COMMENTS

  1. Så er der nok ikke meget andet at gøre end at boykotte dem der står bag Transavia, nemlig AirFrance KLM.

  2. … at det faktisk er SLV som ikke har ret i denne sag?? Skal blive spændende at følge en evt. retssag.

  3. man kan altid ombooke til eget fly dagen efter, men så skal man også betale kost og logi. Og det er vel næppe det transavia vil gøre, hvis norwegian først flyver flere dage senere. De trækker bare tiden til pax skulle være fløjet, og så går den sag i glemmebogen. Koldt og kynisk

  4. Artikel 8 (Ret til refusion eller omlægning af rejsen), afsnit b: omlægning af rejsen under sammenlignelige transportbetingelser
    til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved
    førstgivne lejlighed….

  5. Fløj med Transavia i sommers til Rom, 7 ½ times forsinkelse, ifølge EU reglerne skule de give kompentation for mad og drikke (50 kr)men handlings selskabet i CPH fortalte man skulle klage når man kom hjem, jo der sparede de sikkert også mange penge. De problemer oplever jeg aldrig med de store selskaber som SAS Lufthansa osv. Morale: du får hvad du betaler, og ikke hvad du har krav på.

Comments are closed.