Home Nyheder Stærk forbedring i Norwegians resultat

Stærk forbedring i Norwegians resultat

13
SHARE

norwegianGennem hele 2015 havde Norwegian en meget høj belægningsprocent, som på årsbasis udgør 86% i gennemsnit.

Resultatforbedringen før skat blev 1,7 milliarder norske kroner i forhold til året før. Årsresultatet før skat (EBT) blev 75 millioner norske kroner. Tallet er stærkt påvirket af et urealiseret tab på hedging af brændstof, som udgør hele 800 millioner norske kroner. Korrigeret for den urealiserede hedging blev resultatet før skat i 2015 875 millioner norske kroner – en kraftig forbedring fra et underskud på 1.168 millioner norske kroner i 2014.

Omsætningen var 22,5 milliarder norske kroner – en vækst på 15%. Kapaciteten (ASK) steg med 5%, hvilket viser, at der i 2015 var en pause i ekspansionen, hvilket forklares med, at flere ældre fly blev udfaset mens nye kom ind i flåden. Belægningen blev 86% på årsbasis – en stigning på fire procentpoint.

Knap 26 millioner passagerer fløj med Norwegian i 2015, hvilket er en stigning på 7% i forhold til 2014.

I fjerde kvartal omsatte Norwegian for godt 5,3 milliarder norske kroner, hvilket er en stigning på 16% fra tilsvarende kvartal året før. Den største stigning var i den internationale trafik med 19%, mens indenrigsruter i Skandinavien har haft en positiv udvikling på 5%. Belægningen er steget med fire procentpoint til 85%.

I fjerde kvartal fløj 6,13 millioner passagerer med selskabet, hvilket udgjorde en vækst på 9%.

”Vi går ind i 2016 med gunstige brændstofsikringer og en af Europas nyeste flyflåder. Det er en markant konkurrencefordel. Generelt ser vi en god efterspørgsel. Samtidig skaber en uforudsigelig politisk beslutning om en ny flyafgift i Norge usikkerhed for hele flybranchen. Det er en gåde, at det selskab, som har de laveste udslip, ser ud til, at straffes hårdest,” siger adm. direktør Bjørn Kjos.

13 COMMENTS

  1. Jeg irriteres virkelig over dårlig journalistik, ovenikøbet bragt af Ritzau.
    At man ukritisk bringer denne reklame fra et flyselskab er bare ikke Ritzau og Takeoff værdigt. En flot omsætning på 23 mia og et overskud på 75 mill er jo ikke et “kanonregnskab” som overskriften skriger ud. En fortjeneste på 0,1 % – så er man da urimelig nøjsom. Til sammenligning havde Ryanair året før, hvor Norwegian havde et underskud på 1 mia et overskud på 6,7 mia….
    Dette er direkte ukritisk reklamestof fra Bjørn Kjos. At konkludere, at Norwegian så står med en kæmpe konkurrencefordel med nye brændstofbesparende fly giver slet ingen mening. Logikken er, at man har investeret i nye brændstofbesparende fly, købt for pt dyre dollars. Det billigere brændstof skulle så give en stor fordel. NEJ for brændstoffet er faldet dramatisk i pris, så logikken er, at dem der ikke skylder dyre dollars i nye fly vinder med de gamle brændstoftunge fly fordi brændstoffet er blevet billigere og der skyldes ikke dyre dollars til Boeing eller Airbus ……… ja det giver da fuldstændig sig selv for en førsteårsstuderende i økonomi.
    Hvorfor ikke spørge til, at hvis man som lavprisselskab i et år som 2015 ikke formår at tjene penge, har man så nogen fremtid?
    “Flot belægning på 84 %” – hvad fortæller det? Hvis jeg forærede billetterne væk ville jeg nok nå op på 100%, jeg tjener bare stadig ikke penge….
    SAS, og de har da heller imponeret, har i 2015 et overskud på ca 1,1 mia d.kr med en belægning på kritisable 63% – jo men man tager da penge for de solgte sæder. Tilmed shopper man ikke rundt med medarbejdere og selskabskonstruktioner som Norwegian…. Jo, mange andre vinkler kunne anlægges og helt andre spørgsmål kunne stilles, i stedet for som sædvanlig at holde mikrofonen for Kjos….
    Kort og kort – kan de ikke tjene penge i 2015 er deres levetid meget kort… Tænk på den dag de skal begynde at afdrage på deres fly…. og endelig Hedging i denne turbulente olietid, er et helt fælles vilkår for alle selskaber…..

    • Å så irriterende og lei man blir av SAS ansattes vendetta mot Norwegian. Enhver nyhet som presenteres, så er det garantert nesten utelukkende SAS ansatte som kommenterer. Prøv å sette deg inn i årsresultatet før du kommer med svada.

  2. At man ukritisk bringer denne reklame fra et flyselskab er bare ikke Ritzau og Takeoff værdigt. En flot omsætning på 23 mia og et overskud på 75 mill er jo ikke et “kanonregnskab” som overskriften skriger ud. En fortjeneste på 0,1 % – så er man da urimelig nøjsom. Til sammenligning havde Ryanair året før, hvor Norwegian havde et underskud på 1 mia et overskud på 6,7 mia….
    Dette er direkte ukritisk reklamestof fra Bjørn Kjos. At konkludere, at Norwegian så står med en kæmpe konkurrencefordel med nye brændstofbesparende fly giver slet ingen mening.
    Logikken er, at man har investeret i nye brændstofbesparende fly, købt for pt dyre dollars. Det billigere brændstof skulle så give en stor fordel. NEJ for brændstoffet er faldet dramatisk i pris, så logikken er, at dem der ikke skylder dyre dollars i nye fly vinder med de gamle brændstoftunge fly fordi brændstoffet er blevet billigere og der skyldes ikke dyre dollars til Boeing eller Airbus ……… ja det giver da fuldstændig sig selv for en førsteårsstuderende i økonomi.
    Hvorfor ikke spørge til, at hvis man som lavprisselskab i et år som 2015 ikke formår at tjene penge, har man så nogen fremtid?
    “Flot belægning på 84 %” – hvad fortæller det? Hvis jeg forærede billetterne væk ville jeg nok nå op på 100%, jeg tjener bare stadig ikke penge….
    SAS, og de har da heller imponeret, har i 2015 et overskud på ca 1,1 mia d.kr med en belægning på kritisable 63% – jo men man tager da penge for de solgte sæder. Tilmed shopper man ikke rundt med medarbejdere og selskabskonstruktioner som Norwegian….
    Jo, mange andre vinkler kunne anlægges og helt andre spørgsmål kunne stilles, i stedet for som sædvanlig at holde mikrofonen for Kjos….
    Kort og kort – kan de ikke tjene penge i 2015 er deres levetid meget kort… Tænk på den dag de skal begynde at afdrage på deres fly…. og endelig Hedging i denne turbulente olietid, er et helt fælles vilkår for alle selskaber…..

  3. “Dårlig journalistik”? Ja, vel… Hvis referansen til “dårlig journalistik”-betegnelsen er ditt innlegg her Renè, så vil jeg ikke si at artikkelen holder ekstremt høy klasse..

  4. Ja, jeg mener også at det lyder mærkeligt, at det skulle være et kanon regnskab, med så lille et overskud på så stor en omsætning. Enten formår Norwegian ikke at tjene penge, eller også har grådigheden selv, B. Kjos fået tryllet et større overskud væk, for at undgå at betale skat af betydning.

  5. Et overskud i den størrelse er virkelig ikke imponerende. At man siger at det skyldes hedging af fuel prisen, er jo bare patetisk. Alle andre flyselskaber har haft samme problem i 2015.
    Så enten sælger lavservice selskabet Norwegian billetterne for billigt, eller også er et større overskud forsvundet et sted imellem Kjos’ utallige selskaber. Med det formål at så vidt muligt undgå at betale skat.

    • Det eneste patetiske ved dette er at SAS Ole, ikke klarer å la være å kommentere alt om Norwegian. Norwegian ranker høyere på service, kvalitet og sikkerhet, enn SAS i, alle undersøkelser, Norwegian har langt nyere flåte enn SAS, Norwegian presterer langt bedre resultat enn konkurstruede, lav service selskapet SAS. Dette er i alle fall sant.

  6. Paul, på hvilken måde rangerer Norwegian højere end SAS på service, kvalitet og sikkerhed.
    Intet flyselskab i Europa får flere klager og sags anlæg end lavservice selskabet Norwegian.
    Det stærkt forgældede Norwegian er vel en del mere konkurstruet end SAS, Som sagt så er det påfaldende at det ikkelykkedes for Norwegian at tjene penge af betydning i 2015.
    Det der virkelig er trist er at ansatte fra Norwegians afdeling for løgn og propaganda tror at alle der er kritiske mod Norwegian er SAS ansatte.

    • Gjennom internasjonale ratings, Norwegian er nr 37 i worlswide ranking, SAS nr 52. De rangerer også høyere på sikkerhet, søk opp ratings selv.I tillegg skjønner du åpenbart ikke regnskap. Norwegian forbedret resultatet med 1,7 milliarder kroner fra fjoråret.årsoverskuddet er 875 millioner. Forstår du hva urealisert tap er? Det er hedging for 2016 og 2017! På 800 mill. Derfor et “resultat” på 75 millioner. Norwegian har vunnet et utall av internasjonale priser , basert på fornøyde reisende. SAS, zip, zero, NADA. Prøv å få med deg fakta. Norwegian er ikke til for å tilfredsstille SAS-ansatte.

  7. Utroligt at det eneste Norwegians afd. for propaganda og anden løgn, hver gang man tillader sig at være kritisk overfor dem. Straks drager SAS ind i historien. Der er tale om to dybt forskellige selskaber, Norwegian som altid går efter lavest mulig fællesnævner , både hvad angår service overfor kunderne, og også når det gælder crew som tvinges til ansættelse i alle mulige datterselskaber oftesthelt uden nogen form for tryghed i ansættelsen, bliver fyret om vinteren osv.
    Derudover mener man åbenbart ikke at nogen som helst regler gælder for Norwegian, med mindre man har en domstols afgørelse. SAS og LH, AF, KLM, BA osv. er rigtige luftfartsselskaber som tager deres ansvar overfor kunderne ved forsinkelser og aflysninger m. v. Hvilket Norwegian aldrig gør frivilligt. Derfor er det svært at tage al det sludder der kommer fra Norwegian alvorligt.

  8. Nå å må du skjerpe deg! Jeg jobber ikke for Norwegian. Alt som står der er sant. At SAS ansatte kan synke så lavt, som du gjør, er bare trist. Fokuser på din egen arbeidsplass, gjør en innsats, før selskapet går konkurs.

  9. Paul, Ole K og René: Skal dere ikke heller forsøke med pistol? Argumentene er faretruende tynne nå?

Comments are closed.