Home Nyheder SAS overvejer ny kæmpe flyordre

SAS overvejer ny kæmpe flyordre

2
SHARE

SAS skal muligvis have yderligere 20-40 nye Airbus eller Boeing-fly til afløsning af ældre fly. I forvejen har SAS bestilt 30 nye Airbus A320neo’er. SAS’ seneste kvartalsregnskab kom i går og viste positiv fremgang, fordobling af overskud og passagerrekord.

Der er nye fly på vej til SAS, der de kommende år får de bestilte 30 Airbus A320neo samt fra 2019 otte Airbus A350 til langruterne.

Men SAS kigger på at investere i yderligere 20 til 40 nye fly fra Airbus A320-familien eller Boeing B737 til de korte og mellemlange ruter.

Det sagde SAS’ koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, i dag til takeoff.dk

”Det er selvfølgelig noget vores bestyrelse afgør, men tages beslutningen, håber vi at kunne få de nye fly indenfor de næste par år,” sagde Lars Sandahl Sørensen. De eventuelt 20-40 nye fly skal afløse nogle af SAS’ ældre fly. SAS har i dag i alt 117 fly fra A320-familien og Boeing B737’ere.

Flot kvartalsregnskab
Også i dag kom SAS med sit regnskab for årets tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2016-2017 (maj til og med juli). Omsætningen var 937 mio. svenske kr. højere end samme kvartal sidste år. Omsætningen i årets tredje kvartal steg lidt over en milliard svenske kr. til 12,2 milliarder svenske kr., ca. 9,6 milliarder danske kr.

Overskuddet efter skat blev 1,5 milliarder svenske kr. mod lige over 800 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

”SAS leverer en markant forbedring af indtjeningen i tredje kvartal. Forbedringerne var drevet af en stærkere indtjeningsudvikling, positive valutaeffekter og effektivitetstiltag,” siger SAS’ koncernchef, Richard Gustafson.

Til takeoff.dk siger Lars Sandahl Sørensen: ”Vi er naturligvis tilfredse med resultatet, men vi husker også, at verden hele tiden forandrer sig. Vi er nu i en højkonjunktur, men skal også være klar til at operere i det modsatte miljø.”

SAS fløj i årets tredje kvartal 70 ruter, som selskabet ikke betjente i samme periode sidste år.

”En del af vores succes er evnen til at finde nye destinationer. I sidste kvartal havde vi otte mio. passagerer, det er det højeste antal nogensinde for SAS i et tredje kvartal – og 300.000 flere rejsende end samme tid sidste år. Vi fik i kvartalet seks pct. flere rejsende på vores premium-klasser, Plus og Business,” siger Lars Sandahl Sørensen og tilføjer:

”SAS landede i tredje kvartal 150.000 nye medlemmer af Eurobonus, så vi nu har rundet fem mio. medlemmer.”

SAS forventer i år at komme op på 30 mio. passagerer, ca. ti pct. af produktionen flyves af eksterne flyselskaber.

Voldsom kursstigning
SAS-aktien steg i dag med raketfart på Børsen i København med 6,8 procent til 17,10 kr. Resultatet oversteg de dristigste forventninger og er nu oppe på en stigning i år på lige ved 60 procent nemlig 59,81 kr.

2 COMMENTS

  1. Forhåbentlig yderligere fly i A320neo familien.
    Derudover måske et par A330-900 neo
    Der har været rygter om at man også overvejer at konvertere ordren på 8 stk A 350 til 12 stk A330-900 neo.

  2. Interessant nyhed.
    Forhandlingerne med Boeing må jo bare være for at have sikkerhed for at man får den rigtige pris fra Airbus. Det er i hvert fald svært at forestille sig at SAS ville have endnu en flytype i flåden, selvom Boeing 737 Max er næsten identisk med Boeing 737 NG. Eneste fordel ville være lettere omskoling af piloter.
    Kunne man forestille sig at en del af ordren bliver på A321LR? Det virker som et fly der er oplagt til lidt tyndere langdistance ruter.

Comments are closed.