Home Nyheder SAS brillerer fortsat i præcision

SAS brillerer fortsat i præcision

1
SHARE

SAS fortsætter med at imponere med sin præcision. I sidste måned gennemførte selskabet over 21.600 flyvninger – heraf var over 93 % på tid. Flyselskaber regner en afgang eller ankomst som rettidig, hvis den er under 15 minutter forsinket.

 

To selskaber var endnu bedre end SAS sidste måned. Binter Canarias gennemførte små 1.600 flyvninger og fik en rettidighed på næsten 95 %, mens Star Alliancens nye græske fætter, Aegean Airlines, havde en punktlighed på 94 % for sine 3.680 flyvninger.

 

Tallene stammer fra Flightstats.com, der hver dag indsamler punktlighed på ca. 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber verden over, charterflyselskaber er ikke med i opgørelsen. Flightstats bruger ankomsttidspunkt til at måle punktlighed.
Listen for Europa omfatter 50 regionale og større flyselskaber.

 

Blandt de største europæiske flyselskaber med høj præcision, viser tallene fra Flightstats, at Norwegian sidste måned kom på 7.pladsen med 6.500 flyvninger og en præcision på næsten 90 %. På 9-pladsen landede Finnair med 88 %’s præcision for ca. 6.500 flyvninger.

 

Af Europas allerstørste flyselskaber med over 20.000 månedlige flyvninger, havde Lufthansa 35.500 og en præcision på 80 %. Air France havde sidste måned 29.800 flyvninger og en præcision på 76 %; Ryanair havde 36.300 flyvninger og 73 % rettidighed, mens British Airways kom sidst blandt de store med 21.400 flyvninger og 71,6 % præcision sidste måned.

 

Den netop udkomne oktober-udgave af Stand By har i øvrigt stort interview med SAS’ præcisionsgeneral, Per Schrøder.

Skrevet af Henrik Baumgarten

1 COMMENT

  1. I have a question…In the article, do you write that SAS statistics are on departure or arrival…Which means for example, if it leaves 14 minutes after STD, but lands on time, that this is classed as on time? I was under the impression that the on time results are on departure times, not arrival times…I can understand that if an Aircraft departs late, but still arrives on time, then in reality who cares if the departure was late….I would just like you to clarify what you have written, plus do other Airlines get judged in the same way, or is it up to the individual Airline to decide how the statistics are decided?

Comments are closed.