Home Nyheder Salg af SAS skidt for København

Salg af SAS skidt for København

2
SHARE

Vibeke Storm Rasussen, der er formand for Region Hovedstaden, kan ikke forstå landspolitikernes interesse for at sælge det kriseramte skandinaviske flyselskab. Hun nævner, at SAS blev dannet for at sikre internationale flyforbindelser fra en international lufthavn, og at hele hovedstadsregionens fremtid og vækst står på spil, hvis de internationale ruter forsvinder, siger hun ifølge epn til DR Nyheder.

 

Hun bakkes op af Christian Wichmann Matthiessen, professor ved Institut for Geografi og Geologi på Københavns Universitet, som siger, at en lukning eller overtagelse af SAS på kort tid vil reducere aktiviteterne i Københavns Lufthavn med en femtedel og på længere sigt med op imod 40%.

 

Det mener han kan bringe op imod 60.000 job i hovedstaden i fare, fordi det bliver mindre attraktivt at placere internationale virksomheder i regionen, ligesom interessen for at placere internationale konferencer i byen vil blive langt mindre.

 

Andre europæiske byer, der har mistet deres funktion som knudepunkt for flytrafikken, har også mistet aktiviteter, og professoren henviser til fald i aktiviteterne da Sabena lukkede i Bruxelles og da Swissair lukkede i Zürich.

Skrevet af Flemming Juul

2 COMMENTS

  1. Other Airlines will open up routes from Copenhagen, the times have changed and SAS are no longer the force which they once were. It is time for the politicians and the professors and all these other people to realise this.

  2. Hvis Vibeke Storm Rasmussen vil have indflydelse på beslutningerne omkring SAS’ fremtid burde hun måske gøre det gennem erhvervelsen af en stor aktiepost.

    Jeg tilhører den skare af folk der håber, at SAS nuværende majoritetsejere endlig får samlet sig sammen til at afhænde sine aktier. Jeg er dog ikke så naiv at tro, at man skal gøre det her og nu. Det er det nemlig det dårligst tænkelige tidspunkt, værdien af selskabet er lav nu, hvor vi befinder os på bunden af en lavkonjunktur. Men tiderne vil vende til det bedre, og om et par år vil værdien af SAS formodentlig være skyhøj i forhold til nu. Det fordi man da er kommet i hus med de besparelser, som er nødvendige for at kunne drive selskabet konkurrencemæssigt og for at kunne udvikle selskabet i stedet for som nu at afvikle.

    Jeg er 100% overbevist om at aktieemissionen for 1/2 år siden, havde til formål at sikre driften i en årerække, indtil de økonomiske forhold i samfundet er bedre. Indtil da skal folkene i ledelsen have kørt SAS i stilling til et regulært salg. Jeg er fuld af fortrøstning, der ligger store muligheder i et stærkt SAS.

    Selvom især de statslige ejere af SAS historisk set ikke kan gøres til indtægt for at være de bedste ejere, så er dette en genistreg.

    Tænk engang, hvis man man fik kørt SAS i stilling som et rigtigt konkurrencekraftigt flyselskab igen. Så tror jeg absolut ikke, at Vibeke Storm Rasmussen eller nogen andre har noget at frygte for hovedstadsregionen.

    Et stærkt SAS vil kunne betyde endnu flere direkte flyvninger, såvel short- som long-haul ruter til/fra København. Men først skal økonomien være iorden… og det blir den!

Comments are closed.