Home Nyheder Ryanair taber sag om kompensation

Ryanair taber sag om kompensation

1
SHARE

ryanairRetten i Manchester County har givet medhold til sagsøgerne i en prøvesag – Goel & Trivedi v Ryanair – en principiel sag, som kan komme til at berøre adskillige forsinkede rejsende hos Ryanair.

Kendelsen fastslår, at Ryanair ikke har adgang til at diktere hvor længe passagerer har ret til at kræve kompensation, hvis deres fly bliver forsinket.

Ryanair fastholder, at passagererne ved at godkende flyselskabets rejsebetingelser, når de køber billet, samtidig accepterer, at de kun gar to år til at indgive en eventuel klage, selv om Højesteret fastslår, at fristen er seks år.

Artikel 15 i Flight Delay Regulation EC 261/2004 fastslår, at flyselskaber ’ikke kan begrænse de rettigheder, der er indeholdt i Regulativerne”, hvilket blev lagt til grund for rettens kendelse.

Regulativ EC 261/2004 berettiger passagerer til at kræve kompensation på op til 600 Euro pr. person for forsinkelser på tre timer og derover, så længe forsinkelserne ikke skyldes ‘ekstraordinære omstændigheder’.

En kendelse fra britisk Højesteret i en sag mod Thomson Airways fastslog, at passagerer i England og Wales har seks års frist. Flere andre flyselskaber har i deres betingelser en nedsat frist for klager ved forsinkelser.

I en udtalelse fra Ryanair efter kendelsen hedder det bl.a.: “Da vi mener, at seks års frist er både unødvendig og urimelig, har vi bedt vores advokater om øjeblikkeligt at appellere kendelsen”.

1 COMMENT

  1. Luftfartsselskaberne vil ikke indse at EU passagerrettighederne er forbruger lovgivning og ikke luftfartslov som de til stadighed forveksler forordningen med.

Comments are closed.