Home Nyheder Ryanair forhandler transferaftale med IAG

Ryanair forhandler transferaftale med IAG

2
SHARE
Michael O'Leary.
Michael O’Leary.

Lavprisselskabet forhandler med Iberia, British Airways og Aer LIngus om at etablere transfer-forbindelser til selskabernes langdistanceflyvninger, oplyser Ryanairs topchef Michael O’Leary.

“Vi forventer, at vi de kommende 5-10 år kan fungere som feeder-selskab for andre flyselskaber med langdistanceflyvninger”, siger Michael O’Leary til Reuters. ”Fordelen for langdistanceselskaberne er, at de kan opnå langt billigere feeder-forbindelser med os end med noget andet flyselskab, men de skal overvinde sig selv med hensyn til at tage ansvar for kiksede forbindelser”.

Han skønner, at lavprisselskaber kan feede op mod 50% af passagererne på langruterne inden for de kommende 5-10 år.

Ifølge forslaget skal langdistancebilletterne købes hos langrute-selskaberne, der bliver ansvarlige for check-in, bagagehandling og for eventuelle kiksede forbindelser.

Ryanair vil til gengæld tilbyde senere flyvninger til de rejsende, hvis de skulle komme for sent til de bookede Ryanair-afgange.

Ifølge Michael O’Leary har man også forhandlet med Norwegian og Virgin Atlantic om feederruter til London Gatwick og med portugisiske TAP om at feede til/fra Lissabon.

2 COMMENTS

  1. Ryanair snakker meget og snakken med Aer Lingus har stået på længe, så der skal nok spises brød til den historie. Sandsynligheden for at IAG skulle ønske at bruge FR som feeder er til at overskue. Mere sandsynligt er, at man har en *strategisk* intention om enten at købe eller åbne et lavprisselskab til at feede long haul.

    En af de helt store hurdles vil være fagforeningerne, der naturligvis ikke er interesserede i at medvirke til den løsning, da det vil forudsætte lavere løn og mere fleksibilitet fra personalet. Det vil ikke give mening af overføre personale til et andet selskab til same løn som fx fra SAS til Cimber. Set i det perspektiv giver drøftelserne med FR (og sikkert andre, mere diskrete aktører) mening, både for at sondere markedet og for at rasle diskret med sablen og dermed gøde jorden for fremtidige drøftelser med fagforeningerne.

  2. Genialt træk, Ryanair vil kunne frembringe transfer passagerer fra mange (ud)kanter af Europa som idag har ingen eller dårlige intercontinale forbindelser som så IAG kan tilbyde, lad være med at undervurdere dette træk, Willie Walsh fra IAG “tænker ud a boksen” ligesom Michal O Leary har gjort i årevis!

Comments are closed.