Home Nyheder Retur-fælde for flyrejsende

Retur-fælde for flyrejsende

0
SHARE

Forbrugerrådet opfordrer nu flykunder, der har fået deres returrejse afvist, til at klage. Anledningen er en sag om en Air France kunde, som fik sin returrejse fra Casablanca annulleret af flyselskabet, fordi han ikke havde benyttet billettens udrejsedel, skriver jp.dk.

 

Det viser sig nu, at andre flyselskaber som for eksempel Lufthansa benytter samme politik og kræver, at kunderne skal rejse ud med selskabet for at kunne benytte billettens returdel. Forbrugerklagenævnet kalder flyselskabernes forretningsbetingelser unfair og pålægger flyselskaberne at yde erstatning til kunderne.

 

En familie på tre købte returbilletter til Verona med Lufthansa, men kun den ene benyttede selskabet til udrejsen. Klar til at rejse hjem fik de to at vide, at deres retur var aflyst.

 

”Det er dybt unfair, at flyselskaberne – i den her sag Lufthansa og Travellink – forsøger at håndhæve rejseregler, hvor de annullerer billetter, som kunderne har købt og betalt for. Og nu har Forbrugerklagenævnet også afgjort, at et vilkår om at man skal benytte billetterne i den rækkefølge de er udstedt i er ugyldigt. Det er en afgørelse, som foreløbigt sætter punktum for en praksis, som i mange år klart har tilsidesat forbrugernes interesser”, siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet.

 

Skrevet af Flemming Hastrup