Home Nyheder Rekordoverskud for Norwegian

Rekordoverskud for Norwegian

7
SHARE

norwegianNorwegian præsenterer i dag sit bedste kvartalsresultat siden starten. Nettoresultatet blev 993 millioner norske kroner, hvilket er en forbedring på 160 millioner fra sidste år. Belægningen var 91%.

I alt fløj 8,6 millioner med Norwegian i tredje kvartal – en stigning på 12%. Den stærkeste vækst i antal passagerer havde Norwegian i Spanien primært på grund af nye, spanske indenrigsruter. Spanien er nu Norwegians næststørste marked målt i passagerer.

Også antallet af amerikanske passagerer stiger markant. Samtidig med den internationale vækst opretholder Norwegian sine markedsandele i Norden. Nye ruter mellem Paris og USA startede i juli, og nye ruter mellem Barcelona og USA blev lanceret i september.

Belægningen i tredje kvartal var 91,3% og flere fyldte fly indebærer en reduktion i udslip pr passagerkilometer. I år har Norwegian indtil videre indfaset tre Boeing 787 Dreamliners og 14 Boeing 737-800. Med en gennemsnitsalder på 3,6 år har Norwegian en af verdens mest moderne flyflåder.

Norwegian omsatte for 8,4 milliarder norske kroner i tredje kvartal, hvilket er en stigning på 15% fra samme kvartal sidste år. Samlet kapacitetsvækst (ASK) og trafikvækst (RPK) var på 17%.

”Jeg er meget tilfreds med, at vores trofaste kunder verden over fortsætter med at flyve med Norwegian. Udviklingen er generelt god i alle markeder, hvor vi ser den største vækst på indenrigsruterne i Spanien. Ruterne mellem London og Paris og USA har også en god udvikling”, siger koncernchef Bjørn Kjos.

7 COMMENTS

  1. Det er vel også i Spanien at de kabineansatte tjener ca €1000 om måneden… det gør det nemmere at tjene penge. Det svarer vel lidt til at købe tøj fra Bangladesh, bare prisen er billig er vi ligeglade med årsagen til at det er (nogen gange) billigere.

      • Hverken sur eller SAS ansat min norske ven… blot en hæderlig forretningsmand med interesse for anstændige vilkår i forretningslivet generelt og rejser ofte. Men som altid kan du jo bare spørge næste gang du flyver med Norwegian-kabinefolk som er stationeret i Spanien… det var det jeg gjorde.

    • Når du siger ca EUR 1000 om måneden er det jo en interessant påstand. Hvor har du det fra? Jeg aner ikke om den er rigtig eller ej men jeg ville gerne have den afprøvet.

      Hvorfor tager Takeoff’s journalister den ikke op? Det kunne være interessant med lidt opsøgende journalistik fra jeres side. Fremfor at viderebringe pressemeddelser og gå til branche arrangementer.

        • Hm, som jeg læser det et gennemsnitslønnen på de spanske baser godt 1700 euro om måneden. Det er stadig ikke overdådigt men trods alt lidt mere end de eur 1000 der var udgangspunktet. Det interessante er så hvad alle mulige andre selskaber betaler dernede? Lever Norwegian op til lokale vilkår? Kan man leve af det? Og hvordan er det med overenskomster? Har de det?

          Hvis Norwegian udnytter den svære økonomiske klemme Spanien er i til at lønpresse er det forkasteligt. Hvis de matcher det lokale niveau og har overenskomst kan jeg ikke sige noget til det.

          Hvad jeg selv gør som forbruger er dog en anden sag. Jeg arbejder ikke for SAS og har aldrig gjort det. Men skal jeg ud og flyve er der ingen tvivl om at jeg prioriterer SAS. Det Norwegian gør når de vender deres operationer er ikke noget jeg finder videre sympatisk og derfor ikke noget jeg prioriterer. Ligesom jeg helst ikke køber tøj syet i Kina. Og ligesom jeg prioriterer at købe økologiske produkter.

          • Overenskomst tvivler jeg stærkt på, selv i Skandinavien er langt de fleste kabineansatte ansat hos et kontraktbureau (kan ikke huske navnet). Lønnen i Spanien er ikke så langt fra den almindelige løn, men det er udflytning af arbejdspladser, svarende til at ansætte arbejdere i Indien og flyve dem frem og tilbage… uanset sammenligningen er Norwegian dermed ikke med til at bidrage til samfundet i DK. Det er da rart at der er andre end mig som tænker lidt langsigtet!

Comments are closed.