Home Nyheder Pressemeddelelse fra Ryanair

Pressemeddelelse fra Ryanair

Ryanair, världens favoritflygbolag, kan idag avslöja sanningen bakom SAS lögner och bortförklaringar under de senaste dagarna.

Ryanair bekräftar följande fakta:

• Claus Sonberg bokade sin flygbiljett hos Ryanair den 14 september för
    970 norska kronor. Motsvarande biljett på SAS kostade samma dag 3 344 norska kronor (se skärmdumpar nedan).
  • Vid bokningstillfället lade Claus Sonberg till alla de frivilliga
    tillägg som gick för att få biljetten hos Ryanair att framstå som dyrare än vad den var. Sonbergs slutgiltiga biljettpris hamnade på 1 600 norska kronor. Men även efter tilläggen sparade Sonberg över 1 400 norska kronor jämfört med vad samma biljett skulle ha kostat med SAS vid samma tidpunkt.
  • Den 16 september (det vill säga två dagar efter han bokat biljetten hos
    Ryanair) hävdar Sonberg felaktigt på sin Facebook-sida att motsvarande biljett med SAS kostade 1 900 norska kronor.
  • Båda Claus Sonbergs flyg landade före utsatt tid. Det är inget ovanligt
    eftersom 93 procent av Ryanairs plan landar i tid.
    Med detta bevisar Claus Sonberg att det är billigare att flyga med
    Ryanair än med SAS – tack Claus!

– I sin brist på passagerare fyller SAS tomrummet med lögner och bortförklaringar. Claus Sonbergs resa med Ryanair har bevisat att Ryanair erbjuder lägre priser än SAS, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

– Ryanair fortsätter att växa samtidigt som SAS passagerarsiffror faller.
Istället för att skylla ifrån sig bör SAS lära sig av det billiga flygbolag Claus Sonberg själv flög med, fortsätter McNamara.

Skrevet af Ryanair

2 COMMENTS

1. Jeg har ingen berøring med SAS, men har haft med Ryanair som pilot. Efter at have bestået simulator blev jeg enig med mig selv om at jeg hellere måtte stoppe her, da jeg ikke kunne forsvare at passe mit job som kaptajn for Ryanair. Parolen var så at sige, hold “hovedet dukket”, for kigger du op, “ryger knoppen af”. Med andre ord, har du kritik, risikerer du en fyrreseddel.
    Dette er kritisk, når vi har at gøre med sikkerhed.
    Piloter og kabineansatte må eller tør ikke organisere sig i foreninger, British Airlines Pilot Association, BALPA, forsøger at få piloterne i Ryanair til at organisere hvis de ønsker dette. Det ved ledelsen, -og frygten for represalier er tilstede. Nu siger jeg ikke at piloterne bliver udsat for represalier, men det er kendt i industrien at Ryanair´s piloter møder modstand overfor initiativer som disse. Mange gode og dygtige piloter i Ryanair, mange af dem unge og ganske uerfarne og “tør” derfor ikke organisere sig af frygten for ikke at blive udnævnt som kaptajne, -eller prikket på hvis der er fyringer, som sagt, man holder hovedet dukket! Overvej dette næste gang du som kunde sidder i deres fly… Mange lavpris selskaber klarer sig godt og har et veletableret forhold til deres ledelse, en organisering skaber ikke urimelige vilkår, men det gør frygten. Sådanne vilkår gør sig ikke gældende i SAS eller andre, en betydelig kilde til tryghed som passager. SAS har deres at se til, i det mindste kan piloterne tale frit. En såkaldt “management by fear” model.
    McNamara, eller O´leary, lad os høre Ryanair´s indstilling til dette ?

2. Its time for these Airlines to stop behaving so badly towards each other. Why don’t they behave professionally and just get on with business. To be perfectly frank, many people are just fed up with it, all this has a negative affect on the airline business, it does not need this. The everyday working staff of these Airlines, are not interested in this childishness.

Comments are closed.