Home Nyheder Pres på commuter-selskaber i USA

Pres på commuter-selskaber i USA

1
SHARE

Det var Colgan Airs styrt i februar, hvor 50 personer ombord omkom, der har ført til presset, som er understøttet af den undersøgelse, som de federale myndigheder har gennemført.

 

Colgan Air er en del af Pinnacle Airlines og opererer under navnet Continental Connection for Continental Airlines, som United Express for United Airlines, og som US Airways Express for US Airways.

 

Ved den pågældende flyvning den 12. februar fløj Colgan Air som Continental Connection Flight 3407 da det styrtede nær Buffalo i staten New York. National Transportation Safety Boards høringer i denne måned dokumenterede både pilot-træthed, manglende erfaring hos besætningen og utilstrækkelig oplæring.

 

Den dårligt lønnede besætning på natteflyvningen var kommet på arbejde tidligt på dagen efter at have været længe undervejs for at nå til Newark, hvor flyvningen startede. Kaptajnen var kommet fra Florida og fik sig en lur i personale-loungen for at spare hoteludgiften, mens den 24-årige pilot, hvis årsløn var USD 24.000 eller DKK 130.000, havde været to nætter undervejs fra sit hjem i Seattle.

 

På ulykkesflyets inflight recorder kan man høre de to piloter tale om deres manglende erfaring med hensyn til isdannelser i vintertiden. Kaptajnen overhørte advarselssignalerne og piloterne hyggesnakkede under indflyvningen, som skulle vise sig at blive fatal.

 

Resultaterne fra høringen har fået USAs kongres til at gå ind i sagen med hensyn til sikkerheden for commuterfly i størrelsen fra 30 til 90 sæder. Det sker ikke mindst på grund af henvendelser fra forskellige passager-sammenslutninger, som alle kræver drastiske ændringer med hensyn til det overordnede tilsyn med disse mindre selskaber.

Skrevet af Flemming Juul

1 COMMENT

  1. Ja – tankevækkende for mange unge piloter, som må gældsætter sig for en lille million for at financiere sin egen uddannelse og derefter acceptere en hvilken som helst ansættelses form og forhold uden pension og loss of license for at samle timer nok til at sikre sig et lidt bedre job på sigt. Tænk om piloter kunne få samme forhold og arbejdsbetingelse som fx. en DSB togfører. Men sådan er betingelserne i dag – god sommer.

Comments are closed.