Home Nyheder Piloterne er dyre for SAS

Piloterne er dyre for SAS

8
SHARE

Der er for alvor penge at hente, hvis SAS ville opsige aftalerne med piloterne og få dem overført til samme vilkår som SAS’ datterselskaber eller for den sags skyld som Lufthansa, skriver business.dk.

Berlingske Business har udvalgt piloterne, fordi det er den dyreste personalegruppe, hvis lave produktivitet menes at smitte af på de øvrige personalegrupper. Der er 1.800 piloter i SAS, og de får årligt udbetalt 3,5 mia. kr. i løn.

 

Udnævnelsen til flykaptajn styres udelukkende af piloternes anciennitet og her er ledelsen uden indflydelse. Det betyder ekstra omskoling og ekstra rejsetid, hvis f.eks. en dansk pilot bliver kaptajn i Stockholm og skal pendle i arbejdstiden. Det skønnes at ordningen koster SAS et tre-cifret millionbeløb.

 

Piloterne i SAS arbejder mindre end kollegerne i andre flyselskaber – og godt 20%. mindre end i selskaberne Spanair, Blue1, Estonian Air og airBaltic. Det vides ikke, hvor store besparelser, der kan være ved at kræve mere arbejde.

 

De fire ’gamle’ SAS-selskaber har ikke nyansat unge piloter siden 1998. Det betyder en høj  gennemsnitsalder og en lønudgift, der er 20% ’for høj’ i forhold til en mere almindelig sammensætning mht. alder.  Den ekstra pris for de ældre piloter er 700 mio. kr.

 

SAS’ konkurrenter har to piloter på de interkontinentale ruter, hvor SAS har tre piloter med for eksempel på Atlanttrafikken. Det koster omkring 100 mio. kr. om året.

Skrevet af Flemming Juul

8 COMMENTS

  1. “Der er 1.800 piloter i SAS, og de får årligt udbetalt 3,5 mia. kr. i løn. ”

    D.v.s at gennemsnitslønnen for piloterne er 1.94 millioner kroner om året..

    Det virker da helt ude i skoven – hvordan er man kommet frem til de tal.

    Hvis det virkeligt er rigtigt er der da ingen tvivl om hvorfor det går så skidt i SAS.

    Læg så pendlingen mellem lande og de 3 piloter på intercont med i regnestykket.. puha.. tak for kaffe.

  2. Artiklen i Berlingske er skrevet af Birgitte Erhardsen, så man skal nok trække 50% fra hvad der står i artiklen. Hun er kendt for at blande rigeligt fiktion i sine artikler.

  3. Måske er det de andre selskaber som giver for lidt i løn. F.eks. får en styrmand i Cimber air 18.500 Kr. i løn og som selv har betalt sin uddannelse til Ca. 700.000 Kr. + en type uddannelse til 150.000 Kr. når man har betalt afdrag er der ikke meget tilbage.

  4. Hvor er jeg dog træt af ubemidlede menneskers kommentarer om SAS og personalet. Vi er et af Europas bedste selskaber med en meget prof. personalestab. De værste kommentarer kommer som regel fra folk som aldrig flyver med SAS.

  5. Brian Andersen:
    Det er en meget grov anklage du rejser der.

    Det turde være de fleste branchefolk bekendt, at SAS kæmper med nogle groteske regler (fx at man er tvunget til at flyve folk på arbejde fordi der skal være danske, svenske og norske crew på alle internationale flyvning – ren Ebberød Bank) og tunge overenskomster, samt at deres piloter er vanvittigt dyre i drift.

    Det er muligt, at totalen af piloternes lønsedler ikke er 3,5 mia kr, men foruden lønnen er der jo også pensioner i Fyremose-klassen og en masse andet, som er med til at dræne kassen hos SAS.

  6. Søren Nielsen: Få lige styr på dine tal ang. løn hos Cimber Air. Er lidt pinlig at slynge forkerte tal ud!!! Ved ikke hvor du har det fra, men det er i hvert fald forkert det du skriver.

  7. Kære Ulrik.
    Ja det er grove anklager, men prøv at læse hendes artikler. Det er ofte noget vrøvl. Jeg tror at problemet er at de fleste branchefolk TROR de kender SAS piloternes overenskomst, men i virkelig heden ikke aner noget om den. De gætterier der kommer frem i medierne passer ofte meget bedre på hvordan forholdene i SAS var for tyve år siden. Desuden er det ikke kun piloterne i SAS der har haft gode forhold. Det gælder alle personale grupper i SAS. Men det er piloterne man hakker på!
    Ulrik hvad kender du egentlig til piloternes overenskomst? Er det fakta eller noget du har læst i avisen!!!!

Comments are closed.