Home Nyheder Nye flyruter skaber flere turismejobs

Nye flyruter skaber flere turismejobs

3
SHARE
Københavns Lufthavn set fra oven – arkivfoto.
Københavns Lufthavn set fra oven – arkivfoto.

Antallet af turister, der flyver til Danmark, vokser, og det medfører nye arbejdspladser og større vækst. En analyse fra Damvad Analytics viser, at væksten har skabt 6.400 turisme-jobs i Danmark fra 2005 til 2015.

Analysen sætter tal på, hvor mange jobs, væksten i antallet af flyrejsende turister har skabt. Den viser, at der i 2015 var 4,5 millioner turister, der fløj til Danmark via Københavns Lufthavn. Det er 1,8 millioner flere end i 2005 svarende til 67%. Væksten i de udenlandske flyrejsende har skabt 6.400 fuldtidsjobj i den danske turismesektor.

“Det er en af de meget positive effekter, som vi historisk har set med udviklingen af nye ruter i Københavns Lufthavn, og som vil forstærkes yderligere i de kommende år i takt med realiseringen af planen om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavn.

I løbet af de seneste 10 år er antallet af langruter fordoblet, og det er i dag muligt at flyve direkte fra København med over 35 ruter udenfor Europa.

Hos Norwegian, der er det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn, har man bemærket den stigende interesse for at besøge Danmark. Her peger man på, at der er stort potentiale, men også, at det kræver stærk indsats fra politisk hold at få åbnet flere flyruter i fremtiden: “Norwegian har fløjet 400.000 amerikanske turister på direkte langruter mellem USA og København. På mange ruter ligger vi på godt 30% amerikanske rejsende, mens vi på enkelte vestkystruter er helt oppe på omkring 50%. Vi ser med interesse på nye destinationer både mod øst og vest. Men det forudsætter, at vi får de samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag. Med politisk hjælp kan vi bidrage til tilgængeligheden og bringe flere turister til Danmark,” siger Daniel Kirchhoff, informationschef for Norwegian i Danmark.

Væksten i antallet af turister, der flyver til Danmark, er fortsat med at vokse i 2016. Alene i første halvdel af året fløj 1,3 millioner turister til CPH. Dermed steg antallet af turister med 183.267 svarende til en vækst på omkring 16%.

De kom især fra Europa, men der er også stor vækst fra USA. Der var markant vækst i antal flyrejsende turister fra Storbritannien med 30% og fra USA med 19%.

Fra 2012 til 2016 er antallet af ruter fra København til Nordamerika steget fra fem til 13, og i 2016 er der åbnet tre nye ruter til USA, ligesom sædekapaciteten i første halvår er vokset med omkring 22%.

At flere udenlandske turister skaber vækst og arbejdspladser viser også tal fra Wonderful Copenhagen. Antallet af overnatninger i hovedstadsområdet er steget i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.

“Nye flyruter til København er centrale for turismeudviklingen i hovedstadsregionen og i Danmark. Med en vækst i overnatninger på 4,8% i første halvår er hovedstadens turisme i fuld gang med sit 7. vækstår i træk. Det betyder mere forretning for turisterhverv i hovedstadsregionen, der årligt omsætter for over 37 milliarder kroner og skaber 43.000 helårsjobs,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.

3 COMMENTS

  1. Det er faktisk utroligt at det sker…

    Hver gang at et LCC selskab starter med flyvninger til / fra DK så er der ballade om at
    det er fup / svindel og skattesnyd det hele, de vil kun stjæle kunder fra andre og i øvrigt ikke
    bidrage med en eneste arbejdsplads.

    Er der nogle som vil indrømme at de tog fejl 🙂

  2. @ Torben,
    Nu ikke en særligt videnskabeligt funderet artikel, så på ingen måde sikkert at den fortæller hele historien.

    Der er flere aspekter der bør regnes med. Eksempelvis hvis vi ikke havde set den øgede krydstogt sejlads i København, som vi har set, ville der så have været så mange udenlandske turister?
    At Kina har fået flere penge gør også en forskel.
    At der generelt har været en øgning i turismen på verdensplan, grundet højere levestandard gør jo også sit.

    Så hvad kom først? Hønen eller ægget??? Det evindelige spørgsmål.

    Fakta er dog at flyvning på verdensplan er øget utroligt meget, hvilket er dårligt nyt for moder jord. Givetvis godt for kapitalen og turismen, men ikke godt for dem der arbejder ombord på flyene. Mange danske arbejdspladser er røget ud af landet grundet lavprisselskabernes kreative ansættelses modeller. Så ja der er skabt nogle nye jobs, mens andre er forsvundet.
    Jeg tænker derfor at hvis LCC selskaberne ikke havde haft muligheden for at dumpe priserne så var der nok ikke skabt helt så mange jobs. Nogle var der dog bestemt kommet til, grundet øget turisme generelt samt højere velstand, samtidigt med at andre ikke var forsvundet. Derfor kan man ikke bare påstå at LCC bærer hele æren for den øgede turisme.
    Så hvad er bedst? Tjae det er svært at sige men jeg havde nu helst set at LCC var blevet reguleret noget mere så flysikkerheden ikke kom under pres som vi har set det samt miljøet var blevet forskånet lidt.

    Vi ser nu at Norge lægger miljø afgifter på flyvningen. Spørgsmålet er om det ikke ville være bedre at sørge for ordentlige forhold for de ansatte og bedre flysikkerhed, istedet for at forsøge at begrænse flyvningen igennem afgifter?

    • Martin: Et af argumenterne da f.eks Ryanair begyndte på CPH var bl.a at de ikke ville bidrage med noget som helst.. udover at stjæle fra andre, hvilket jo faktuelt er helt forkert. Det er trods alt så heldigt at der er passagerer med begge veje og de har også brug for hotel, billeje, forplejning osv.

      Her i det jyske har det givet betragteligt flere turister fra lande som f.eks Italien, England, Polen osv efter at bl.a Ryanair og WIZZ er begyndt på BLL og det er jo lande som man normalt ikke ser så mange turister fra, så det med at LCC selskaber ikke bidrager har ganske enkelt ikke hold i virkeligheden.

      http://www.billunderhvervsfremme.dk/turisme.html

Comments are closed.