Home Nyheder Ny kabinestrejke hos SAS

Ny kabinestrejke hos SAS

16
SHARE

SAS-stewardesse-kabine.jpgKabinepersonalet i SAS har nedlagt arbejdet, da et medlemsmøde i formiddags, fredag, udviklede sig til et fagligt møde.

Ifølge kabinepersonalets fagforening, CAU, handlede medlemsmødet om fagforeningens forhandlinger med SAS ledelse om overflytning af 140 kabinefolk til datterselskabet Cimber. Men utilfredshed med forhandlingsforløbet førte til arbejdsnedlæggelse, skriver avisen.dk.

Ved middagstid har SAS indtil videre måttet aflyse fire fly på grund af strejken. De berørte passagerer får direkte besked per sms, oplyser pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen.

Hun beskriver arbejdsnedlæggelsen for ulovlig, og opfordrer medlemmerne til hurtigst muligt at vende tilbage til arbejdet.

”Vi mener, at vi har lagt nogle ret attraktive forslag på bordet, så vi er helt uforstående over for, at der er opstået så megen uro”, tilføjer hun.

Striden står om, hvilke forhold der skal gælde for de ansatte, der skal flyttes over i Cimber. Overflytningen til datterselskabet er en del af SAS spareplaner.

16 COMMENTS

  1. “Helt uforstående”… så er den gode presse-medarbejder vist ikke særlig godt orienteret… hvordan kan det undre, at personalegrupper ikke bryder sig om at blive tvangsplaceret i et andet firma end det man arbejder for? Norwegian bruger rekrutteringsfirmaer, SAS er begyndt på at bruge andre firmaer til at bryde overenskomster – hvad er forskellen?

  2. Trine Kromann-Mikkelsen har en ufattelig arrogant holdning. Hun afspejler selvfølgelig også ledelsen i firmaet. En af hendes udtalelser i forbindelse med, at nogle kabineansatte stod i lufthavnen og efterfølgende måtte fjernes af Security, var at de generede medarbejderne i SAS. Øhh… Frøken Trine…, er kabineansatte ikke længere medarbejdere i dit SAS verdensbillede? Det er nedladende og total mangel på respekt.. Desværre er det blevet tonen og hverdagen i SAS, hvor medarbejderen ses som et onde. En virksomhed hvor et hav af ledere og mellemledere hytter deres eget skind, mens menigmand forsøger at holde sammen på skidtet…, åbenbart forgæves. Der er kommet en udbredt lede i mod hele ledelsen i SAS og deres ageren. Ledelsesstilen er flere årtier ude af trit med nutiden. Et firma hvor man vælger at belønne fiaskoer og nægter at lytte til dem der ved hvad der foregår.

  3. Jeg får lyst til at henlede opmærksomheden på følgende: Det er ikke kabinepersonalet i SAS, der i en periode gennem de sidste 15 år har begået en perlerække af kartelsager med milliardbøder og tilsvarende erstatningskrav til følge. Det var heller ikke kabinepersonalet, der blev dømt for en kriminel handling (industrispionage) i Norge, og måtte betale en tocifret millionbøde. Det var heller ikke kabinepersonalet, der købte luftfartselskabet SPANAIR, for at ende med at sælge det for 1 Euro. Næh, til gengæld arbejder kabinepersonalet i SAS under deres NUVÆRENDE overenskomst op til 12 timer om dagen, 47,5 time om ugen (der kan forlænges op til 60 timer). De har kun krav på weekendfri hver 7. uge, og kun ret til fri til eget bryllup og begravelse. Nåh ja. De får i øvrigt hverken nat- eller helligdagstillæg, og har en andel af arbejdsskader og arbejdsrelaterede permanente lidelser, der ligger langt over gennemsnittet.

    • Hej Jakob
      Jeg får også lyst til at kommentere dit indlæg, jeg undrer mig efter mere end 40 år i SAS, hvis det er så fofærdeligt at være kabinansat, hvorfor er der så ingen som holder op, men det har de måske ikke råd til.
      Har oplevet meget i SAS på teknisk afdeling og ved der har været mange kriser gennem årene, det ser desværre ud til at fortsætte.
      Alle de ting du remser op er jo EU OPS lov, som jeg ikke tror nogen SAS ansat, hverken kabin eller cockpit opfylder, og tænker tilbage på et møde vi havde med Jørgen Lindegaard straks efter hans tiltræden, hvor han gav udtryk for følgende omkring de flyvende “de tjener 25% mere og arbejder 30% mindre” end LH og BA, DET VAR I 2001.
      Sad i STO ved den sidste overenskomststridege strejke, husker ikke lige hvilket år, her var det også CAU som ikke havde lyst at flyve, så bliver man rigtig harm når man så ser på forsiden af BT “vi lukker hellere SAS end går ned i løn”
      Håber da naturligvis SAS stadig vil være der i fremtiden, men tænker tit på er udtryk som en medarbejder sagde, “Den største trussel mod SAS er de ansatte”.

      • Nej Flemming Jensen,
        Der er ikke tale om “EU OPS”. Der er såmænd tale om den gældende overenskomstaftale. Det er det, som der flyves efter. Og der er faktisk ca. 200, der er stoppet indenfor de sidste to år,… så allerede de første to præmisser for din kommentar er forkerte. Og resten af dit indlæg bygger ligeledes på udvidenhed og fordomme omkring de flyvendes forhold.

      • Kære Flemming,
        Du beskriver nogle fordomme som ikke er gældende mere. I 2012 gav CAU resten af de goder der var tilbage og dengang sagde SAS at nu var deres ansattes omkostninger på højde med konkurrenterne. Hvilket i øvrigt er sandt og faktisk også billigere end konkurrenterne på nogen områder. Her taler jeg altså om de flyvendes forhold.
        Problemet er at Norwegian sidder ikke stille, lige nu så strejker piloterne fordi Norwegian er ved at lave nogenlunde det samme trick med dem som de er med de kabine ansatte i SAS. De vil tvinge dem væk fra NAS og over i NAI. På den måde så kan de tvinge andre forhold ned over hovedet på dem. Når det er overstået med piloterne så vil de gøre det samme med Kabinen.
        Lykkes SAS med det de har gang i så kunne næste skridt være at de køber et lille værksted der yder teknisk service på privat fly i CPH eller Roskilde. Denne virksomhed har en mekanikker ansat som ikke er organiseret, men som forhandler sin egen kontrakt på plads. Herefter “virksomhedsoverdrager” SAS alle sine mekanikere til dette firma og giver dem kontrakten på at lave teknisk vedligehold med SASs fly. Vupti nu tjener du 17000 om måneden ingen tillæg for søn og helligdage eller aftens/nat tillæg plus du skal arbejde 60 timer om ugen. En weekendfri om måneden og den kan ligge først den ene måned og sidst den anden måned. Mindre ferie etc. Det er nemlig det som de 147 kabine ansatte står over for. Ja SAS siger at de kan beholde deres forhold i CIMBER, men det er på deres nåde og der er ingen garanti for hvor længe, måske bliver det kun indtil Cimber ikke heder Cimber mere… Derudover så har SAS planer om at resten af flyene også skal over i Cimber og dermed skal resten af de flyvende også med derover. Hvorfor ikke også mekanikerne? Hvilke forhold har Cimbers mekanikere? Jeg spørger bare, fordi hvis de har gode forhold så bliver det ikke der din fremtidige arbejdsplads ligger… Jeg kan godt forstå at kabinen strejker, det havde jeg også gjort og det ville faktisk klæde dig Flemming, hvis du sympatiserede med dem, om ikke så længe er det dig der får behov for venner til at bakke dig op når det er din tur til at få omgået din overenskomst…

    • Jakob Espositos agitation hjälper SAS konkurrenter och sänder på sikt kollegorna ut i arbetslöshet. Hur smart är det?

      All flygpersonal i Europa har en lagstadgad maxgräns på hur mycket de kan arbeta per år. Den är 900 timmar. Dividera det med antal arbetade veckor per år blir det mindre än 20 timmars flygtid per vecka.

      • Hej Jakob
        Har lige hørt Radioavisen omkring SAS’ udspil til strejken, der må da virkelig sidde nogen fra CAUs bestyrelse med dårlig smag i munden, for om nogen at have bragt jeres kollegaer i denne umulige situation, spændende og se hvor mange som vælger at blive i SAS, håber trods alt fornuften sejrer.
        Har set dig flere gange på tv i dag, så er updated på din status.
        Så også i går på tv omkostning pr. sæde/km og her var SAS 0,74kr mod Norwegian 0,42 hvis jeg husker ret.
        Fortsat god søndag

  4. Jakob Esposito: 47,5 timer pr uge, op til 60 timer osv… ja det er mange timer, men det er jo ikke uge, efter uge, efter uge det passer ikke og det ved du godt for så skal de jo kun arbejde ca 3½ mdr på et år da deres flyvetimer så er opbrugt ligesom regler for hviletid mellem arbejdsperioder også skal overholdes.

    Prøv at tage til Storbæltsbroen en søndag aften eller tidlig mandag morgen og se hvor mange håndværker der rejser ud for så at komme hjem igen efter 1 uge, for andre efter 2 uger, holde weekend og så afsted igen, det er der tusindvis af folk der gør uden piv og fis. Har selv arbejdet sådan i flere år under det stor byggeboom i Tyskland (Berlin), 2 uger ude med 12 t pr dag og derefter 1 fri uge, 2 uger ude osv… så hold nu op med hvor hårdt det er, der er MANGE mennesker i det her samfund som arbejder mere end 37 timer pr uge.

    • Selvfølgelig er det da ikke uge efter uge. Det ændrer da ikke på at det er ufatteligt hårdt at have en arbejdsuge på 60 timer. Udover dette er det mennesker du skal betro dit liv til, at de har overskudet til at agere profesionnelt i en eller anden given situation.
      -Det er da en helt forkert retning at vi skal indstille arbejdsmarkedet til forhold der ligger tilbage til 1800 tallet og de nuværende forhold i Indien og Kina.

    • Der er en begrænsning på 900 blok hours, det betyder de timer man er i luften og har altså ikke noget med arbejdstiden at gøre… Andet end at på de korte ruter som CRJ’en typisk flyver kræver det som regel mere end det dobbelte arbejdstimer for at opnå 1 blok hour. Dvs 12 timers arbejdsdag medfører 6 blok hours… På de korte ruter… Jo længere rute jo flere blok hours optjener man. Dvs at besætninger der flyver rent langt hurtigere opnår de 900 blh, mens flyvende på regionale flyselskabet stort set ikke kan nå op på 900 blh selvom de flyver op til 60 timer om ugen… Så du har altså ikke ret i dine antagelser og bør derfor holde op med at udtale dig, da du før du har sat dig ind i reglerne itvm…
      Iøvrigt er der forsæt i EU om at man skal sætte de 900blh op til 1200 blh…

      • PETER: Citat fra tv2 news denne wekeend ” Når de kan komme op på 60 timer uge efter uge” udtalt af en person med tilknytning til flypersonalet.

        Det skal helst lyde som om i er de eneste i verden som arbejder mange timer… det er der tusindvis i vores samfund der gør hver dag, uge osv og de regler i er underlagt med hensyn til “arbejdstid” er de samme som for andre flyselskaber i EU.

  5. Hej Jakob.
    Har lige set din udtalelse i JP, og så dig på tv igen for et øjeblik siden, hvad tror du selv i en konflikt, CAU må gerne have synspunkter og kommentarer for åben skærm, men det samme er åbenbart ikke gældende når det er ledelsen.
    Du tror heller ikke på trusler og sms fra nogle kollegaer til andre for at forhindre/skræmme dem som gerne vil arbejde, i at udføre deres arbejde, men det er jo set før ved andre konflikter. måske let naivt.
    Håber ikke du får ret omkring en del ikke vil melde sig under fanerne, men hvis det er tilfældet tror jeg personligt der vil være mange som trods alt gerne vel overtage de eventuelt ledige jobs.

  6. Hej Jakob
    Syntes virkelig i skal tage CAU og hele jeres bestyrelses ageren og beslutning op til overvejelse, føler I har spillet højt spil og tab, hvor SAS på baggrund af konflikten har handlet korrekt.
    Hvis det er nødvendigt med jurister til at forklare konsekvenserne at arbejdsrettens afgørelse, så burde måske hele CAUs bestyrelse tage sit tøj og gå af.
    Taberne bliver måske jeres kollegaer.

    • Kære Flemming, du glemmer at det er SAS’s ledelse der startede det her. Det er dem der pludseligt og ud af den blå luft flyttede 150 mennesker over på en anden overenskomst. Ledelsen lyver når de siger at de kan beholde deres vilkår, det gælder kun kortvarigt. Løn og pension i 2 år, resten i et par måneder… Så I min verden er det SAS’s ledelse der bør være de store… De bør kunne sætte sig ind i at de ansatte er frustreret og begynde at forhandle med CAU istedet for at stille sig op som fornærmede små kællinger og kræve at folk går på arbejde. Når de ikke lykkes så truer de med fyringer… Hvorfor kan de ikke bare agere som voksne mennesker og sætte sig ind deres medarbejderes frusrationer og anerkende at de bør give dem nogle ordentlige forhold.??? Fordi det ønsker de ikke… Nu truer de deres medarbejdere, hvad tror du deres reaktion bliver??? Ja de går måske på arbejde i morgen, men de gør det ikke med en god vilje og forhandler SAS ikke en ordentlig aftale igennem så tror jeg at loyaliteten blandt medarbejderne kan ligge på så lille et sted at det ikke ville undre mig om det her går galt i meget nær fremtid igen…
      Magen til inkompetent ledelse skal man lede længe efter…. Fy for pokker, jeg har en dårlig smag i munden og er ikke sikker på at jeg nogensinde flyver med SAS igen…

  7. Kære CAU medlemmer.

    Som gammel flyvechef i Cimber Air vil jeg hermed komme med mit indtryk af situationen. Jeg kender af gode grunde ikke detaljerne omkring den nuværende konflikt, men det er virkelig ærgerligt at det har udviklet sig på denne måde.. Arbejdsretten har talt og jeg forstår ikke hvorfor CAU medlemmerne ikke rykker ind på plads. Jeg har hele tiden opfattet SAS kabine personalet som værende super professionelle og de bedste ambassadører SAS kunne tænke sig. Nu læser jeg så om trusler af egne kollegaer med tilhørende suspensioner, afvisning af kendelsen fra arbejdsretten , beskeden fra SAS ledelsen vedr. evt. ophør af ansættelse og at CAU bestyrelsen har forladt medlemsmødet.
    Jeg håber, at CAU medlemmerne besinder sig og går i arbejde nu. Man bliver altså nødt til at forholde sig til den økonomiske situation SAS er i ligesom man bliver nødt til at forholde sig til virkeligheden. Virkeligheden er en benhård konkurrence som nødvendiggør justeringer og fordrer flexibilitet fra alle. Der vil altid være medarbejdere, som ikke ønsker at indse dette. Lad nu ikke disse styre det store flertal, som ønsker en velfungerende arbejdsplads.

Comments are closed.