Home Nyheder Motor gik i stå, fordi tanken var tom

Motor gik i stå, fordi tanken var tom

1
SHARE
Flyets instrument viste, at der var 410 kilo fuel i venstre tank og 510 kilo i højre tank. Men i virkeligheden var højre tank helt tom og advarselslampen nederst til højre om 'low level' for fuel lyste heller ikke. (Foto: Havarikommissionen)
Flyets instrument viste, at der var 410 kg brændstof i venstre tank og 510 kg i højre, men højre tank var helt tom. Foto: Havarikommissionen.

Kort efter starten fra lufthavnen i Esbjerg om aftenen den 17. marts gik højre motor i stå på en ATR42-500 fra Danish Air Transport med syv passagerer og seks besætningsmedlemmer.

Flyet fløj videre mod Billund Lufthavn på den anden motor, men da flyet skulle lande, lød der høje knald fra motoren og kabinebesætningen så flammer slå ud fra motoren.

Men flyet, LY-DAT, landede i god behold og de 13 ombord blev evakueret, skriver ekstrabladet.dk.

Flyet havde været på tur fra Billund til Esbjerg, derefter til Stavanger og retur til Esbjerg, hvorfra flyet startede dagens sidste tur til Billund. Inden første flyvning fra Billund var flyet blevet tanket, og der skulle være 3.339 kg brændstof ombord.

Alarmen lød efter starten fra Esbjerg. Der kom en såkaldt ‘flame out’ fra højre motor, som gik i stå, men da det ikke var mistanke om motorskade, besluttede piloterne at flyve videre til Billund på én motor.

Havarikommissionens foreløbige rapport klassificerer episoden som ‘alvorlig hændelse’, og at instrumentet som viser brændstof-beholdningen viste forkert.

Ifølge instrumentet var der 510 kg brændstof i højre tank, men den var helt tom. En advarselslampe, der skal lyse, hvis brændstof-mængden er kritisk, virkede heller ikke. Instrumentet viste, at der var 410 kg i venstre tank, hvilket var korrekt.

Havarikommissionen vurderer, at fejlvisningen skyldes fejl på en føler og/eller kablerne til føleren.

På finalen til Billund bemærkede kaptajnen, at omdrejningstælleren for venstre motor pludseligt faldt til nul og at autopiloten slog fra.

De foreløbige undersøgelser viser belægninger og sod i den venstre motor, men ingen mekaniske fejl.

1 COMMENT

  1. Det var da en underlig registrering for et “dansk” fly? Hvor gammel var den – hvem har stået for vedligeholdelsen – osv… håber myndighederne kigger grundigt på den slags så vi passagerer kan føle os trygge i fremtiden.

Comments are closed.