Home Nyheder Misvisende løntal for piloter

Misvisende løntal for piloter

10
SHARE

Sammenligningern giver ingen mening og flere opgørelser af lønnen til danske piloter er stærkt overdrevne, siger formanden for Dansk Pilotforening, Mogens Holgaard, til business.dk og gør opmærksom på, at der ikke er taget højde for, at arbejdsgiverne i Sverige oveni lønnen skal betale et højt arbejdsmarkedsbidrag, mens det tilsvarende – lavere – arbejdsmarkedsbidrag i Danmark trækkes fra medarbejdernes løn.

 

Det betyder, at selv om de danske pilotlønninger ser højere ud end de svenske, så er arbejdsgiverens udgifter stort set ens, siger han.

 

Lønskalaen for danske piloter starter omkring 34.00 kroner incl. tillæg, men bortset fra ferietillæg på ca. 20.000 kr årligt. De højest lønnede danske piloter på øverste løntrin for kaptajner med en anciennitet i selskabet på over 30 år ligger mellem 95.000 og 100.000 kroner.

 

Pilotformanden mener ikke, det giver mening at sammenligne gennemsnitslønninger for alle i pilotgruppen. I stedet bør man sammenligne lønnen for kaptajner og styrmænd på de enkelte af de i alt 29 løntrin. Ellers er det som at sammenligne æbler og pærer, mener han.

 

Desuden er gennemsnitsalderen for piloter i SAS på 47 år, hvilket er højere end i andre flyselskaber, og det presser lønudgiften op

Skrevet af Flemming Juul

10 COMMENTS

  1. hvad med dine diæter, perkerings-tilskud, rabat i pesonale kantinen, skal vi advisere KKNOLD & SKAT ???

  2. Hvor ville det dog være rart om folk der ikke arbejder i SAS og ikke kender til hvorledes virkeligehen er, holdt op med at kloge sig på os der faktisk arbejder i SAS. De fremstår blot endnu være dumme og uvidende!!!!!!!!!

  3. Er der så nogle som bor i Monaco eller i et andet skattely? Ikke alle nummerplader er danske, når man kigger på personaleparkeringen, men det er nok bare turister, som har forvildet sig derind.

  4. Tobias, diæter skal arbejdsgiver indberette, så disse er SKAT allerede bekendt med. Reduceret pris på parkering, dog stadig brugerbetalt, rabat i kantine og lignende er ikke skattepligtigt, og dermed rager det vist SKAT en høstblomst…..
    Hvorfor tonen i dit indlæg? Er du en fyret SAS-ansat? Ikke haft evner til at blive ansat?

  5. “hvad med dine diæter, perkerings-tilskud, rabat i pesonale kantinen, skal vi advisere KKNOLD & SKAT ???” – puha, jantelov…

  6. Jantelov ??? høg over høg !!! Fru./Hr. Le Madsen Hr. Jakob og Fru./Hr. Adl, efter 21 år i lutfart blev jeg metal-træt og sagde op (måske flere skulle tage den beslutning med sig selv ???)er nu i et dejligt job hos UN/FN, min omtale af diæter parkerings rabat kantine ordning stå jo til troende, delvis indrømmet ang. diæter el. er der stadig en kamp om at flyve på Svensk el. Norsk indregistreret fly når man er Dansk for at undgå skatten ??? mvh.

  7. Dt lyder jo til, at ledelsen i SAS er helt vilde med Norwegians omkostningsmodel. Hvad med, at Mats Jansson og Co. som de første tog skridtet fra 10 mio. svenske kroner til samme årsgage som fulderikken og grinebideren Bjørn Kjos modtager!? For hvis man spørger mig, så svarer lederevnerne i SAS ikke til toplønninger på op til 10 mio. SEK!!

    Bare en tanke, inden man begynder at jage ansatte som hver dag ser til, at kunderne har det godt og sikkerheden er i top!

  8. At se til at kunderne har det godt og tage hånd om pax i forbindelse med sikkerhed er vel meget normalt i Din valgte stilling, man kan jo sige op når og hvis man er/bliver for metal-træt, skulle det komme bag på Dem, må man jo bøje sig for det !!!Hr./Fru. Ponthoppidan,mvh !!!

  9. kantine tilskud…ikke til flyvende, der koster en frokost 45 kr. diæter? alt over 321 kr/dag beskattes som alm. indkomst. Så vidt jeg ved, så burde en FN ansat vist ikke komme for godt igang med diverse skattetekniske krumspring.Og nej ,man kan ikke slippe i skat selvom man flyver på et udenlandsk indregistreret fly.

  10. Tobias. Du lyder virkelig ikke som om du har været ansat i flyverden. Som observer skriver kan SAS ikke spare noget ved at have fly på svensk eller norsk registrering istedet for dansk. Og godt ledelses stil er da selv at gå ned i løn når ens “arbejderer” også skal. 10 mio om året er måske også lige i overkandten til en mand der køre et selskab længere og længere ned i graven.

    Men lad os så også lige huske hvorfor det er gået så galt, har jo i bund og grund ikke noget at gøre med at SAS er et dårligt selskab, de har “bare” virkelig være uheldige!!

    2001 flyver et par tosser ind i to tårne over i NY. Hele industrien bliver ramt.
    2003 – 2007 går det faktisk rigtig godt og der kommer ny optimisme.
    så 2008 går det galt med Q-400’erene.
    Efteråret 2008 begynder krisen at sætte sine spor, og kan virkelig mærkes i SAS.
    Nu sidder vi august 2009. Lad nu SAS komme op igen, vi burde som danskere/skandinaviere hjælpe den arbejdsplads som huser så mange af vores medborgere.

Comments are closed.