Home Nyheder Milliardunderskud for Norwegian (opdateret)

Milliardunderskud for Norwegian (opdateret)

19
SHARE

Norwegian præsenterer i dag et nettoresultat på -1.492  millioner norske kroner – knap 1,2 milliarder danske kroner – for årets første kvartal.

Trods stærk passagervækst bidrog højere brændstofudgifter, hård konkurrence og en styrket norsk krone til, at resultatet blev negativt. Flytningen af påsken fra første til andet kvartal havde negativ effekt. Selskabet lancerede 39 nye ruter i dette kvartal.

Nettoresultatet på -1.492 millioner norske kroner skal ses på baggrund af -800 millioner norske kroner i første kvartal i 2016.

I første kvartal 2017 rejste 6,7 millioner passagerer med Norwegian – en stigning på 14%. Den stærkeste vækst havde selskabet i USA, Spanien og Frankrig. I Norden var passagervæksten 6%. Kapacitetsvæksten var på 24% og belægningen 84%, en nedgang på knap et procentpoint.

I årets første kvartal faldt enhedsomkostningerne før brændstofudgifter med 4% og gældsbelastningen med en milliard norske kroner. Kontantbeholdningen ved kvartalets slutning var 4,8 milliarder norske kroner.

”I dette kvartal mærker vi særligt effekterne af højere brændstofudgifter i kombination med en styrket norsk krone over for britiske pund, Euro og svenske kroner, som står for næsten halvdelen af vores omsætning. Derudover påvirkes tallene af, at påsken ikke lå i første kvartal, som den gjorde sidste år. Samtidig er det positivt, at flyene fyldes godt, og at stadig flere vælger Norwegian både i nye og mere etablerede markeder. Vores langdistancesatsning begynder at blive godt etableret, hvilket er bevis på, at rejsende ønsker at flyve interkontinentalt til lave priser i nye og komfortable fly”, siger koncernchef Bjørn Kjos.

Norwegian har lanceret 39 nye ruter i dette kvartal, blandt andet mellem USA og Irland, Nordirland, Skotland og Norge. I april lancerede selskabet nye ruter fra London til Singapore, Denver og Seattle. I løbet af kvartalet har selskabet sat syv fabriksnye Boeing 737-800 og en Boeing 787-9 i trafik.

I marts gennemførte Norwegian og UNICEF en flyvning til Mali i Afrika med 13 tons nødhjælp og skolemateriale.

19 COMMENTS

  1. Tjah, vi får vel se hordan års resultatet bliver, 2016 var ikke specielt imponerende. I 2017 ser det ud til at det er endnu mere op ad bakke..

    • Tja, 2016, det historisk beste resultat i Norwegians historie. Tja, 2017, sammsynligvis bedre. Imponerende kunnskap.

  2. Enten har den norske kronekurs ændret helt vildt, eller også mener i omregnet ca. 1,2 mia. DKK 🙂

  3. Interessant at Kjos intet ansvar tager for tabet, det er kun eksterne faktorers skyld… Man kan også konkludere at jo flere som rejser med dem, jo flere penge taber de.

    • Interessant å høre fra en “insider”. Hvor er du insider da? Åpenbart ikke i Norwegian. Din konklusjon er absurd. Første kvartal er nesten uten unntak, tapsbringende for alle nordiske flyselskap, spesielt for SAS. Norwegian hadde historiens beste resultat i 2016, og vil antakelig øke dette for 2017. Men det synes du vel ikke er fullt så interessant?

      • Hvad bygger du din påstand om at 2017 resultatet bliver bedre end 2016 resultatet på, varm luft eller hvad. Det er et faktum at Norwegians resultat for Q1 2017 viser næsten dobbelt så stort underskud som Q1 2016 . Derfor skal der tilsvarende flere penge i kassen i resten af i år bare for at matche 2016 resultatet.

        • Jeg spurte “insider”. Er det du Ole som er insider, siden du svarer?. Men du glemte å svare på hvor du er insider. Men det kan jo leserne tenke seg selv.

          • Hej Erik, Jim, Jonas du kan åbenbart ikke finde ud af hvad du selv hedder. Luftfart ved du heller ingenting om

          • Spurgte du Insider Jonas? Jeg troede at det var Jim der spurgte Insider? Men du er måske både Jim og Jonas?

  4. Som vanlig, er det noe nytt om Norwegian, så flommer det over i kommentarfeltene ….fra danske SAS-ansatte. Blir de aldri lei?

  5. Og når der er noget dårligt om SAS sidder du og gør nøjagtig det samme Erik 👋🏼

    • Sjekk ut artikler om SAS, og sammenlign. Påfallende hvor mange dansker som alltid kommenterer nyheter om Norwegian, men langt mindre, om alle andre emner og flyselskap. Ikke samt Daniel/Diavel etc.

  6. Jonas, det der er mest påfaldende er at nordmænd ikke tåler den mindste smule kritik af Norwegian.
    Det er interessant at jo flere billetter Norwegian sælger, jo flere penge taber man.

    • Det eneste påfallende her er danske SAS ansattes vendetta mot Norwegian. Hva er poenget? Er dere misunnelige?

Comments are closed.