Home Nyheder Milliardnedskrivning i Københavns Lufthavne

Milliardnedskrivning i Københavns Lufthavne

0
SHARE
Truslen om lavere ?ykapacitet, et stigende renteniveau og en generelt større risiko i luftfartsindustrien får australske Macquarie Airports til at nedskrive værdien af sin majoritetsaktiepost i Københavns Lufthavne med lidt over 1 mia. kr., skriver Børsen i dag.  
Et stort underskud i første halvår tvinger samtidig australierne til at sælge halvdelen af investeringen fra. Men den børsnoterede kapitalfond har alligevel scoret en gevinst på op til 50 pct., siden investeringen i København blev foretaget for godt to et halvt år siden. 
Nedskrivningen af værdien af Københavns Lufthavne følger drastiske nedskæringer af kapaciteten i både SAS og Sterling. De to ?yselskaber står for knap 60 pct. af passagererne i lufthavnen. Dernæst venter australierne, at omkostningerne stiger på lånemarkedet i form af højere renter, der skal betales på de milliardlån, som blev optaget, da de købte en ejerandel i Københavns Lufthavne på 53,7 pct. i 2005. 
Den bogførte værdi af investeringen i København sænkes ifølge Macquarie fra 8,5 mia. kr. til 7,4 mia. kr., svarende til et fald på 1,1 mia. kr. eller 13 pct. Nedskrivningen af Københavns Lufthavne og andre investeringer i lufthavne kloden rundt medfører et tab i årets første seks måneder på 1,2 mia. kr. og tvinger Macquarie til at sælge ud af aktiverne for at kunne købe aktier tilbage for op mod 4,4 mia. kr. 
En del af frasalget bliver halvdelen af aktieposten på 53,7 pct. i Københavns Lufthavne, der ventes at indbringe Macquarie Airports 3,7 mia. kr. Posten på 26,9 pct. ventes købt af et andet Macquarie-selskab, Macquarie European Infrastructure Fund 3. Dermed beholder Macquarie fortsat kontrollen over 
Københavns Lufthavne. 
 
Macquarie Airports står trods nedskrivningen til at score en gevinst på op til 50 pct. på investeringen, fremgår det af halvårsregnskabet. Ifølge regnskabet sættes værdiansættelsen på Københavns Lufthavne til 15 gange den årlige driftsindtjening før afskrivninger og det er næsten dobbelt så meget som gennemsnittet for de børsnoterede europæiske lufthavnsselskaber. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen