Home Nyheder LO vil ofre flybranchen for den danske model

LO vil ofre flybranchen for den danske model

20
SHARE
Harald Børsting, LO.
Harald Børsting, LO.

”Et Danmark helt uden luftfartsbranche er bedre end et Danmark, der må leve med Ryanairs arbejdsvilkår”.

Det siger LO-formand, Harald Børsting, der repræsenterer knap en million danske lønmodtagere.

Til ’Mandag Morgen’ siger han, at der ikke nødvendigvis skal være en luftfartsindustri med base i Danmark, for princippet om, at man skal kunne leve af sit job, er det vigtigste.

”Nogle brancher kan ikke drives så effektivt, at det kan betale sig med produktion i Danmark, og så må de flytte. Måske er luftfartsbranche en af dem. Ikke at vi mener, at der behøver være modsætning mellem billige flybilletter og overenskomst. Men hvis man ikke kan drive konkurrencedygtig luftfartsvirksomhed under danske vilkår i Danmark, så må man flytte sin virksomhed ud af landet”, siger Harald Børsting ifølge avisen.dk.

”Flybranchen adskiller sig ikke fra alle mulige andre brancher. Hvis man ikke kan skabe en tilstrækkelig stærk forretning til at betale de lønninger, der er nødvendige for at leve i det danske samfund, så må man finde et andet sted at drive sin forretning”.

Udtalelsen kommer netop som LO står foran en konflikt med Ryanair, som nægter at indgå overenskomst, og er kendt for at afvise alle forhandlinger med fagforeninger.

20 COMMENTS

  1. Utroligt.

    Men så ser jeg frem til, at Ryanair køber 3-4 Airbus 380 og flyver 800 håndværkere ind til Danmark fra Bangladesh, måske nogen SOSU’er også, der er mange muligheder for billig arbejdskraft udefra.

  2. Hvad med lastvognsbranchen / byggebranchen med lavtløs arbejdere fra østeuropa?

  3. Nu er man da glad for at man ikke er medlem af et LO Forbund…

    Jeg troede at fagbevægelsen var med til at skabe arbejdspladser, ikke at afvikle arbejdspladser og med den holdning bliver der ikke meget tilbage her i Danmark, men der skal nu nok blive job til Hr. Børstning’s medlemmer, for mon ikke Bahs & Balling for ret når der i Olsen Banden Går I Krig med operation Daisy Land bliver sagt at der bliver mange job som “hotelkarle, skopudsere, folkedansere og landsbytosser.

    Gud fri mig vel for en formand !

  4. Er dette løstgående missil overhovedet klar over, hvor dum en kommentar dette er?
    I alle mine år i luftfart (40+) har jeg ALDRIG måtte lægge øre/øjne til noget så idiotisk som dette – og så fra formanden af LO!
    Vi er MANGE der er helt afhængige af vores arbejde i luftfartsindustrien, og at vi alle kommer på Norwegian/Ryan kontrakter ude i Europa, løser da ikke noget som helst – tvært imod! Konsekvensen af denne udmelding er helt uoverskuelig, og kommentaren er helt enkelt dum!
    Om igen Harald. Op på cyklen, og prøv at sikre vores arbejdspladser – ikke ødelægge dem.

  5. Harald Børsting kan jo starte med at outsource sit eget job til en eller anden fra “langbortistan” , som helt sikkert kan gøre det lige godt, men til en løn som er en 1/10 af det HB får fra SINE MEDLEMMER.
    Det er en ommer HB og LO

  6. Jeg har lest med stor interesse det siste halvåret på Standby og Takeoff hvordan danske fagforeninger “kjører et utrolig res” for å sikre sine egne arbeidsplasser, ser det ut som – og svekke folks arbeidsmuligheter. Og jeg som trodde at Fagforeninger var der for å hjelpe til med å skape arbeidsplasser – ikke rive dem ned.
    Om ledelsen i Fagforeningene i Danmark er betalt like bra som sine Norske kollegaer – så vil Børsting, som leder av danske LO – ha en årslønn på rundt 1,6 mill Nok – og en vanlig leder av en fagforeningsfløy, ha en årslønn på rundt 1,2 mill Nok. Det var nettopop presentert i den norske avisen Dagens Næringsliv.
    I Norger har vi fagforeningen Parat, som nettopp gjennomførte en lang streik i Norwegian, som dere vet – for å hjelpe “flygerne med sine fordeler”. For det første så er flygerne de best betalte, med noe over en mill nok i årslønn, og på toppen så har lederen for fagforeningen Parat, en årslønn på 1,2 mill nok – så begge parter var ute “for å passe på hverandre”! Og gjorde slik at andre ansatte, på halve lønnen, måtte permiteres og måtte “gå på sosialen” – dvs få penger fra staten / NAV.
    Med holdninger som deres LO formann, Børsting, så synes jeg synd på SAS, som er et selskap som gjør så godt de kan med å ballansere økonomien videre, og er et selskap som vi, “alle” i Skandinavia, er glade i og ønsker lykke og vel videre. Men så kommer danske fagforeninger med LO i spissen, og prøver å “gjøre sitt til at de enten må flagge ut, eller legge ned” – for dere ønsker jo ikke at “tøff internasjonal konkurranse” skal komme til Danmark. Hvordan kan noen i dag leve i en slik boble!! Ser de ikke hvordan “uteverden” nærmer seg våre grenser, og dessverre ikke kan stoppes??
    SAS har ingen sjanse til å overleve om de må drives på Skandinaviske krav fra bortskjemte fagforeningsledere. Det ser ikke ut som fagforeningene i Skandinavia er der for “mannen i gaten” lenger, men for å ta vare på seg selv og sine bortskjemte stillinger.
    Lykke til Danmark – nå har vi dessverre ikke så mye bruk for ekstra dansk arbeidskraft her i Norge lenger, så da vet jeg ikke hvor dere kan gå å finne arbeid, når fagforeningene deres tvinger bedrifter til å flagge ut eller legge ned.Trist utvikling.

    • En trist udvikling er, at vi langsomt accepterer dårligere vilkår for vores egne arbejdere.
      Uanset hvad man må mene om fagforeningerne, så er det da helt horribelt at du kan købe en flybillet til 299 kr. Det er det samme, hvad din transport til Gardermoen koster, stiller du spørgsmålstegn ved det?

  7. Jeg er enig med Harald, vi er nød til at beskytte den danske model. Og hvis ikke danskerne kan forstå at det betyder at købe dansk, ja så må luftfarten dø i Danmark. Vi kan ikke gå rundt og gå på kompromis med den danske model, for at sikre nogle få arbejdspladser, så
    Hellere leve uden og beskytte den velfærd vi har brugt mange år på at opbygge. De af jer det argumenterer modsat har ikke rigtigt forstået hvad det hele går ud på.

    • Helt korrekt. Det er næsten som om, at de læser artiklen som fanden læser Bibelen.

    • Ole: Citat “beskytte den danske model”… vi er trods alt med i EU (om man er enig eller ej) og dermed i en af grundstenene om arbejdskraftens frie bevægelighed og vi kan ikke blive ved med at det KUN skal være som vi vil have det, dans efter vores pibe eller forsvind…. så skulle vi ikke have været medlem af EU.

      Vores politikkere valgte af ophæve den såkaldte “Østaftale” i 2009 mener jeg det var og de eneste der råbte lidt op var DF. Nu sidder vi i suppedasen, men vi kan jo ikke lave vores eget indre marked og bagefter leve af at klippe hinanden.

    • Den danske model har spillet fallit folk som ikke kan eller vil forstå det rammer helt forbi – 2 ord beskriver dette fald: globalisering og EU

  8. Ole, hvordan sikre vi den danske model når alle danske medarbejdere ( og skatteydere) indenfor luftfart er afskediget?

    • Anders avn.

      Hvordan sikrer du, at danske arbejdere stadig kan betale deres husleje og bibeholde nogle værdige forhold på det danske arbejdsmarked?
      Hvis denne struktur, som Ryanair og til dels Norwegian, får succes med at etablere sig på det danske arbejdsmarked, så er det danske samfund blevet et meget fattigt et af slagsen.

      • Nomen Nescio: Hvordan kan de betale på dagpenge… eller endnu være, betale af kontanthjælp (hvis de kan få det) hvis de er gledet ud af dagpengesystemet ?

        • Med den tilværelse du vil tilbyde dem, får de ikke råd til at betale til dagpenge. Der vil ikke være kontanthjælp. Kort sagt den model du advokerer for, betyder et fattigere samfund. Et samfund hvor vores arbejdsmarked er nedjusteret til forhold der gælder i Spanien, Irland og for ikke at tale om et niveau som de fjernøstlige landes såkaldte ‘arbejdsmarked’.
          Et samfund hvor vi alle er vores egne egoistiske lykkes smed.

          • Nomen: Lønnen for cabin crew i Ryanair er ca kr. 190.000 pr år. Kilde: FPU.

            Det er ikke nogen høj løn, men det er der også danskere der lever ( 3F / HK lønstatistik) for så stop lige med den Spanien kæphest…

  9. Til dem der har evnen og muligheden for at tænke lidt længere end egen næsetip, er det ikke så svært at forstå, at hvis man går ind på Ryanair-modellen uden kamp med de massive forringelser i løn og arbejdsforhold som det beviseligt vil medføre – ja så starter man en glidebane, hvor hele erhvervet kun kan overleve ved at tilpasse sig den laveste fællesnævner. Dvs at SAS og Norwegian i Skandinavien samt alle andre relativt anstændige selskaber, der prøver at drive en konkurrencedygtig forretning med anstændige forhold for både ansatte og samfund må give op, og enten lukke eller gå på samme ansættelsesvilkår vi havde i Danmark for snart 100 år siden. Der er en massiv enfoldighed og ubegavethed når det drejer sig om luftfart. Folk er ligeså skøre og blinde, når det drejer sig om at finde en flybillet til 100 kr, som de var, da der var transportstrejke og folk hamstrede gær til et forråd – som om at de ville dø, hvis de ikke gjorde det.
    Ud over, at danske samfundsborgere vil få mindre i løn i Ryanair end i kontanthjælp, så falder deres købekraft i samfundet, der betales ingen, eller væsentlig lavere skat til det danske samfund, og de eneste der tjener på, at man i den grad udnytter globaliseringens er Ryanairs ejere, der på groveste vis udnytter globaliseringen til at udbytte arbejdskraften hvor nøden er størst, og derefter flytter overskuddet hen til et skattely, så de på ingen måde gavner andre end sig selv. De ansatte og samfundet er de store tabere…. For hvad…. en skide flybillet til 100 kr – 1/5 af hvad en taxa koster til lufthavnen eller bilen på parkering mens man er væk…… Lidt intelligens og omtanke og perspektiv kunne ønskes her, i stedet for de fuldstændig blindes søgen efter en billet til 100 kr…. så enfoldigt og så trist….. Grådighed når det er værst…. og så lukker de øjnene, og håber at udviklingen ikke snart rammer deres egen branche og deres eget job. Børstings job er ikke at håbe ….men at gøre noget…

  10. Helt enig med dig Nomen… Hvis vi ikke gør op med denne form for kreative ansættelsesformer som i øjeblikket spreder sig med lynets hast. Se bare på byggebranchen og transportbranchen, hvem siger at det stopper der. Hvorfor ikke ansætte alle i dansk supermarked igennem et irsk vikarbureau? Hvad med at ansætte samtlige sygeplejersker igennem et østeuropæisk vikarbureau og lade læger starte deres eget enmands selskab med base på Isle of man??? Osv… Jeg tror I kan se billedet nu…

  11. Alle burde også vide, at Ryanair nu kun tilbyder arbejde til piloter, hvor de tvinges til at oprette et “firma”, hvor de er den eneste ansatte. De er derefter trukket i løn til den revisor som de er beordret til at bruge. Så bliver de betalt pr time de flyver og ikke andet. Dvs i måneder med mindre flyvning henover vinteren, så kan en månedsløn komme ned på 7-8.000 kroner, men det hjælper selvfølgelig at man ikke skal betale skat og sociale ydelser… de har ingen plads i et anstændigt moderne samfund. Slut.

  12. Hellere arbejdsløs end at finde en måde at følge med tiden. Så kender vi LO igen.

    Derfor har Danmark ingen bilindustri, derfor har Danmark ingen større skibsværfter, derfor har Danmark stort set ingen syersker eller sømænd. Harald Børsting insisterer på at bandet skal spille, mens S/S Titanic sinker. Med venner som ham, behøver arbejderne ingen fjender.

Comments are closed.