Home Nyheder Kritik af DATs manglende overenskomst

Kritik af DATs manglende overenskomst

2
SHARE

datPilotstrejken i Norwegian og den aktuelle konflikt omkring Ryanair har sat flypersonalernes arbejdsforhold på toppen af dagsordenen.

Når politikere og embedsmænd i dag, onsdag, klokken 17.30 flyver fra København til kommunalt topmøde i Aalborg, sker det med Danish Air Transport, DAT, som er et flyselskab uden overenskomst, skriver Avisen.dk

Flyet er chartret til Kommunernes Landsforening (KL) af rejsebureauet VR Travel.

De manglende overenskomster er faldet flere af politikerne for brystet. Det gælder Jesper Kiel fra Enhedslisten, der er medlem af bestyrelsen i KL: ”Det er dybt kritisabelt. Hvis vi forlanger, at vores medarbejdere følger overenskomsterne, må vi også selv benytte overenskomstdækkede selskaber. KL bør værne om den danske model”

I Københavns Kommune har alle medlemmer af Borgerrepræsentation fået DAT-flybilletter. Marie Sisse Berendt Welling fra SF har takket nej til turen og købt en anden flybillet for egen regning.

Også i Flypersonalets Personaleunion (FPU) ærgrer det formand Thilde Waast: ”Man skulle synes, at offentlige institutioner burde bakke op om den danske model og derfor vælge leverandører med overenskomst,” siger hun til Avisen.dk

KL har selv chartret et fly fra overenskomstdækkede JetTime, men for at få plads til alle har VR Travel chartret et fly hos DAT: ”JetTime kunne ikke dække hele behovet. Vi er blevet bedt om at løse en transportopgave, og KL har ikke stillet krav om, at det skulle være med noget særligt flyselskab, siger bureauchef Tom Jensen.

Sidste år skabte det turbulens, at politikere og fagbosser fløj til Folkemøde på Bornholm med DAT, selv om FPU i lang tid havde modsat sig at tegne overenskomst. Siden har FPU og DAT forhandlet overenskomst, men indtil videre uden resultat.

Ifølge DAT-direktør Jesper Rungholm skyldes det dog ikke modvilje fra hans side: ”Det er i hvert fald ikke vores skyld. Fagforeningerne er for sløve. De koncentrerer sig mere om at få tegnet overenskomster med de større flyselskaber”.

2 COMMENTS

  1. Det kunne være interessant Hvis journalisten spurgte ex Maersk Air piloter, ex Sterling piloter og ex Cimber piloter hvordan de synes den danske model er og om det var value for money at være medlem af FPU.

    Mon også de, oplevede på FPU’s kontor at få kastet i hovedet “I piloter er så forkælede”

    Vær glad for at det er dansk indregistrerede fly, med skandinavisk talende og dansk skattende personale samt dansk betalt selskabskat og tør så øjnene.

  2. Se det i øjnene, den danske model er forældet og har været det længe. De eneste som har noget ud af den er LO pamperne og hvornår har de sidst interesseret sig for andet end at sørge for at rage til sig og snylte på de hårdt arbejdende medlemmer. indse dog at den danske model har haft sin tid.

Comments are closed.