Home Nyheder Kommissioner koster årligt 250 mio. kr.

Kommissioner koster årligt 250 mio. kr.

0
SHARE
Katia K. Østergaard.
Katia K. Østergaard.

Det koster årligt de danske hoteller 250 millioner kroner i kommissioner at sælge deres værelser gennem online rejseagenter (OTAer), almindelige rejsebureauer, via egne kædeportaler samt markedsføringssamarbejde, viser en analyse fra Horesta, der 24. marts har seminar om OTAerne og deres markedsdominans.

Horesta-analysen viser, at for hver gang de danske hoteller omsætter 1.000 kroner på et værelse, bruger de i snit 50 kroner i kommissioner på at få værelset solgt. En stor del af denne udgift går til OTAer som Booking.com, Hotels.com, Expedia.com osv.

De voksende omkostninger er et varmt emne i hotelbranchen. Det samme er nogle af de vilkår, nogle af OTAerne inkluderer i deres aftaler med hotellerne. Og endelig er der stor fokus i branchen på, at OTAerne køber annoncering på Google i sådan et omfang, at nogle hoteller føler, at de har fået frataget retten til deres eget varemærke.

Alt dette er baggrunden for, at Horesta den 24. marts har seminar om emnet i København: ”OTAerne er en stor salgskanal for branchen og en vigtig samarbejdspartner. Men der er brug for at diskutere, hvordan samarbejdet kan forbedres på en række punkter. Derfor lægger vi op til debat og har inviteret både kritiske hotelfolk, Booking.com og Google til seminaret,” siger Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Se mere om seminaret på Horesta.dk.