Home Nyheder Klar besked om rejsens ansvar

Klar besked om rejsens ansvar

0
SHARE

ferie jysk rrejsebureauNår man køber flybillet på nettet kan det være svært at få overblik over, om det er flyselskabet eller rejseportalen, der har ansvaret, hvis flyselskabet f.eks. går konkurs.

Derfor har Danmarks Rejsebureau Forening og Forbrugerombudsmanden lavet en anbefaling om, hvordan rejseportaler tydeligt kan oplyse de rejsende om, hvem de indgår aftale med.

”Mange forbrugere tror fejlagtigt, at rejseportalen er deres aftalepart, men ofte vil det være flyselskabet, da de står for gennemførelsen af rejsen, og dermed også er nærmest til at imødegå eventuelle uregelmæssigheder på rejsen”, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

”Brugerne skal være helt sikre på, hvor de kan henvende sig, hvis turen ikke går efter planen. Vi har nu et tryktestet forløb, som sikrer en høj gennemsigtighed for de rejsende, og som Forbrugerombudsmanden har blåstemplet. Nu er det så rejsebureauernes ansvar, at etablere disse booking-flows og købsprocesser på deres hjemmesider,” lyder det fra Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Rejsebureauerne kan blandt andet kigge til FDM travel, som har været med til at udvikle den nye skabelon og har taget den i brug. Forbrugeren skal to gange undervejs acceptere en tekst, der oplyser om, hvorvidt det er flyselskabet eller rejsebureauet, der er aftaleparten.

I november 2015 afgjorde Østre Landsret, at rejseportalen goleif.dk var forpligtet til at betale erstatningsrejse efter et flyselskabs konkurs. I den konkrete sag kunne forbrugeren gå ud fra, at aftalen var indgået med rejseportalen, da bureauet ikke oplyste tydeligt om, at det var flyselskabet, der var ansvarlig for rejsens gennemførelse.