Home Nyheder Kæmpe USA-workshop

Kæmpe USA-workshop

0
SHARE
USAs ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, ved åbningen af USA-workshoppen med Karin Gert Nielsen fra den danske Discover America-komite og Kristina Riis Knudsen, der var hyret til at optræde i et vaskeægte Las Vegas-showgirl kostume. Foto: Preben Pathuel.
USAs ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, ved åbningen af USA-workshoppen med Karin Gert Nielsen fra den danske Discover America-komite og Kristina Riis Knudsen, der var hyret til at optræde i et vaskeægte Las Vegas-showgirl kostume. Foto: Preben Pathuel.

Den danske Discover America-komite afviklede forleden sin årlige Discover USA-workshop i København med rekordstort antal udstillere og besøgende fra rejsebranchen.

Med deltagelse af 53 leverandører og over 300 rejsebureau-agenter og rejsejournalister blev årets USA-workshop på Marriott Copenhagen den hidtil største af sin art. Den danske Discover America-komite havde lokket mange amerikanske udstillere til København, inden de fra i dag deltager i den store ITB-fagmesse i Berlin. Den største delegation blandt amerikanerne var fra Las Vegas.

”Det er næsten lige før ballroom her på Marriott snart ikke er stort nok,” sagde direktøren for den danske Discover America komite, Karin Gert Nielsen.

Hovedparten af de mange amerikanske udstillere samlet til gruppefoto inden det gik løs på Marriott Copenhagen. Foto: Preben Pathuel.)
Hovedparten af de mange amerikanske udstillere samlet til gruppefoto inden det gik løs på Marriott Copenhagen. Foto: Preben Pathuel.)

De danske besøgstal til USA sidste år er endnu ikke klare, men der regnes med igen ca. 275.000. USA er største oversøiske rejsemål for danskerne – samlet er de nordiske lande den 4. største incominggruppe fra Europa til USA med over en mio. ankomster om året.

USA’s ambassadør i Danmark, Rufus Gifford stod også i år for den officielle åbning af arrangementet. I sin tale udtrykte han begejstring for skandinavernes store appetit på USA som rejseland og fremhævede turismens betydning for den amerikanske økonomi. Han sagde bl.a.: ”Turismeindustrien i USA understøtter omkring 7,7 mio. job landet over. De seneste fem år er antallet af udenlandske turister vokset markant, og den amerikanske økonomi har mærket effekten med yderligere næsten 260.000 amerikanske arbejdspladser.”

Ambassadøren fortalte, at præsident Obama støtter turismeindustrien, bl.a. gennem marketingorganisationen Brand USA, der markedsfører USA som rejsemål. Regeringen ventes at øge støtten til Brand USA i det kommende år – og ambassadøren håber, at Brand USA snart også vil begynde at bruge penge på markedsføring i Danmark. Karin Gert Nielsen har tidligere efterlyst Brand USA-dollars på det danske marked. ”10 af de 14 dollars vi betaler for vores ESTA-godkendelse går til Brand USA, lige nu bruges danske ESTA-dollars på at markedsføre USA i andre lande.”

Udstillerne ved det 4. USA Travel Show i København omfattede flyselskaber som: Aeromexico, Air Canada, Lufthansa, Air Berlin, Air France/KLM/Delta Air Lines, British Airways/Iberia (American Airlines/Finnair), Icelandair og SAS. Biludlejerene Alamo, Avis Budget og Hertz. Hertil kommer Marriott Global Sales og Simon Shopping Destinations.

Fra USA deltog Californien, Florida, Hawaii, Las Vegas, Minnesota og Bloomington med Mall of America, New England, New York og Texas.

Repræsentanterne for Illinois og Louisiana nåede ikke frem pga. SAS’ kabinestrejke.

Næste års USA Travel Show i København bliver 7. marts – se fotos fra årets show på den danske Discover America-komites Facebookside.