Home Nyheder Øget frygt for SAS-konkurs

Øget frygt for SAS-konkurs

9
SHARE

Det er det seneste halvårsregnskabs klare melding om fortsatte problemer trods indsprøjtningen i april af ny kapital på 4,4 milliarder danske kroner ved en aktieemission, som får Moody’s til at reducere kreditvurderingen fra B2 til B3, skriver business.dk.

 

Det betyer med andre ord, at Moody’s anser det for ’spekulativt’ at yde kredit til SAS og at selskabet har en høj ’kreditrisiko’. Hvis flyselskabet bliver tvunget til at nedjuster yderligere, vil SAS formentlig blive rykket ned i kategori Caa, som bruges om ’dårlige’ selskaber med ’meget høj kreditrisiko’.

 

Baggrunden for Moody’s nedjustering er, at SAS’ omsætning faldt 15% i andet kvartal, og at indtjeningen før engangsposter faldt til 38 mio. svenske kr. mod 499 mio. svenske kr. året før, på trods af faldende brændstofpriser.

 

Ifølge Moody’s har SAS belånt sin egenkapital mere end otte gange, og at pengestrømmen fra driften var negativ i flere kvartaler. Moody’s finder at SAS skal reducere sit likviditetsforbrug eller finde alternativ finansiering.

 

Moody’s kreditkarakterer går fra den solide Aaa til C, og alt under Baa3 regnes for stærkt spekulativt. SAS er nu seks trin under Baa3.

 

Det andet store kreditvurderingsbureau, Standard & Poor’s, giver SAS karakteren "B" med udsigt til nedjustering. "B" er fem trin lavere end den laveste karakter for selskaber med en god investeringskvalitet.

 

Skrevet af Flemming Juul

9 COMMENTS

  1. Det er rystende, at et gammelt hæderskronet selskab som SAS no er så langt ude, at de næsten har mistet deres kreditværdighed. Som jeg ser det, burde den samlede bestyrelse for SAS smide håndklædet i ringen, Smide “svensken” på porten. Ellers er der kun en vej tilbage….lukning.
    Sæt vagn Sørensen i føresædet, således at der kan skabes ro i firmaet og den stærke struktur, som tidligere kendetegnede SAS. Beklageligvis har der intet positivt eller konstruktivt været i SAS siden 1995. Jeg undrer mig stadig over at aktionærene (både staten og private) kan stilletiende kunne acceptere at en så destruktiv bestyrelse har kunne få lov til at køre så stort et selskab i sænk, uden indgriben. Vi er tæt på at 1.hjælp ikke længere virker. Bare det ikke er dødskramper vi oplever for tiden..

  2. Kan nogen hjælpe mig med at forstå:
    Regeringer over hele verden kan hjælpe bankerne, som har en stor del af skylden for den nuværende finanskrise, således vor egen regering.
    Den vil hjælpe Lindøværftet, så Mc Møller kan få nogle penge ind den vej, samt naturligvis nogle arbejdspladser.
    Men hjælpe verdens luftfartsselskaber og vores eget SAS, som binder den globale verden sammen, og som man i parentes bemærket gud hjælpe mig selv har penge i, kan/vil man ikke hjælpe, for det må man ikke for EU.
    Die dumme Dænen.

  3. Ja, vi husker jo alle “janne Carlsson” Han kunne det som andre har bevidst. hvor har vi statsstøtten fra alle regeringer – skal vi stå ved sidelinien og se på at SAS nedkæmpes. Andre vil jo så komme til. Luftfarten og SS kan ikke undværes – I burde alle skamme Jer i regeringerne. Der er jo penge til at skyde ind og hjælpe, så vi kunne bevare arbejdspladser – ellers skal pengene jo bare udbetales som Sociale ydelser eller dagpenge !!!!! Yænk Jer nu om, det kan stadig nås !!!!!

  4. Se det i øjnene, Det hjælper ikke at give en syg krikke en panodil. Hvis SAS siver til de evige jagtmarker kommer andre operatører til. CPH vil være lige så fint connected til den store verden.
    Jeg finder det bizart og absurd at JEG skal betale for at min konkurrent kan få hjælp til at true MIN arbejdsplads. SAS i sin nuværende form er en dinosaur, basta. If you cant play with the big dogs, then stay on the porch!

  5. John – så længe SAS ansatte lønmæssigt ligger 10-20% højere end andre ansatte i branchen(SAS’s eget udsagn), kan og vil staten jo ikke skyde flere penge i det beskyttede værksted. EU og andre luftfartsselskaber vil sikkert også brokke sig – på samme måde som SAS syntes det var urimeligt da det hedengangne selskab ALITALIA fik nogle fede statsgaranterede “lån” fra den italienske regering. Få nu SAS privatiseret så vi kan se om selskabet kan drives på reelle markedsvilkår. Hvis ikke det kan det, må det lukkes. Meget simpelt. Familien Danmark kan få ligeså god service hos andre selskaber til en betydelig reduceret pris, og skal derfor ikke tvinges til at investere penge i noget som ikke længere er kreditværdigt.

    /JCB

  6. Så længe, at SAS har dobbelt så mange ansatte pr. fly, som konkurrenterne, er lønningerne et mindre problem. Jørgen Lindegårds fallitprojekt med opdeling har betydet, at der findes et utal af dobbeltfunktioner i administrationen. Hvis det ikke kommes til livs, vil det ikke hjælpe en tøddel, dersom de flyvende gik på halv løn.

  7. Norman, godt du har dig et fast job i et andet selskab. – Hvis SAS ikke har base i CPH bliver det så absolut begrænset hvor meget trafik vi får ind fra fjernøsten og vesten, og derved vil det også ramme dit selskab (hvis du ikker er i thomas Cook) da der derved også bliver mindre conecting flights.
    JCB. SAS giver gode løninger, burde resten af selskaberne ikke gå efter at få samme løningsniveau.?
    – Så længe pilot og flymekaniker uddannelsen er selvbetalt er det da kun fair med gode lønninger. En startlønning i det gamle Sterling var 25.000 Det er sku ikke skide sjovt at komme ud til når man lige har lånt en lille million for sin uddannelse.
    Men giver helt ret i SAS skal være privat. Og så skal de fokuserer på de styrker de har og ikke andres. De er et selskab der skal leve på servicen og navnet og ikke være lavprisselskab. Er synd Ryanair og andre lavprisselskaber har ødelagt det for alle andre. (dårlige arbejdsvilkår dårlig løn og sikkerhedsregler der bliver tolket helt ud til grænsen) Men kan folk åbenbart godt overse hvis de bare kommer billigt afsted…. Skulle lige havde været en skolelære der blev behandlet som piloterne i Ryanair, så var der ballade!!
    -MEB-

  8. Hvor er Billund henne i debatten. Alle taler om CPH. SAS har aldrig interesseret sig for Billund. Gennem årtier er provinsen blevet forsømt.

    Nu har vi fået os vores eget flyselskab i provinsen. Ryanair.

    Vi har fået massevis af direkte afgange, nye fly, ydmyg attitude og lave priser.

    Når vi skal oversøisk, får vi gode forbindelser og konkurrencedygtige priser fra Lufthansa og KLM.

    Det er faktisk slet ikke noget problem længere, det der med at SAS ikke interesserer sig for Billund – og den dag hvor SAS lukker og slukker i CPH er jeg overbevist om at der står andre operatører klar til at tage over.

    Efter min opfattelse er de andre bare dygtigere, end SAS. Det er en fornøjelse at flyve til Wien med Austrian. Man får et smil, et lækkert måltid mad og en billig billet. Det samme gælder Sinagapore Airlines, Malev, Lufthansa og Thai.

    De kan bare noget SAS ikke kan.

    Der er så mange dygtige flyselskaber i verden. Det skal nok gå alt sammen. Jeg tror ikke at det bliver passagererne der kommer til at mangle SAS.

  9. Hej John,

    Det er meget fint at det går godt I Billund, du glemmer bare at den eneste grund til at du har billige flybilletter med Lufthansa/austrian og med KLM er pga. SAS. SAS og LH deles om passagerene ind og ud af skandinavien. Dvs. da det er det bedste produkt at flyve direkte fra dk og ud i den store verden så er priserne her dyrest, derfor kan man ud af dk altid finde de billigste billeter via feks. frankfurt, på samme måde oplever tyskerne at det er billigst at flyve til f.eks. new york via købehavn. nuvel, hvis SAS forsvinder vil der selvfølgelig komme en del konkurrence for at lokke passagerene fra danmark, men da det bedre produkt med direkte flyvninger fra københavn ikke længere eksistere så vil priserne alt andet lige stige da det jo klart er dyrest at flyve passagerene 2 flyvninger istedet for en flyvning. start/ landingsafgifter etc. Selvom billund ikke er københavn regnes det stadigvæk for at være næsten københavn, dette fordi der selvfølgelig er lavere afgifter indenrigs end udenrigs.. Jeg åber på at alle forstår at det vil ikke blive det samme hvis SAS forsvinder.
    SAS er et netværksselskab i modsætning til en alle andre spillere på markedet lige nu og SAS gør et uvurderligt arbejde for dansk erhvervsliv i form af infrastrukturen. Der er ingen tvivl om at hvis SAS lukker så vil priserne for at flyve via f.eks. frankfurt stige markant, både for de af jer i billund og alle os ud af københavn.

Comments are closed.