Home Nyheder Flyet er først fremme, når døren åbnes

Flyet er først fremme, når døren åbnes

1
SHARE

maxresdefaultIfølge en kendelse fra EU-domstolen er et fly ankommet til sin destination præcist i det øjeblik personalet åbner dørene. Kendelsen kan påvirke passagerers ret til erstatning ved forsinkelser.

EU-domstolen skulle tage stilling i et tilfælde med små tidsmarginaler. Det handlede om en flyvning med Germanwings fra Salzburg til Köln i maj 2012, skriver svd.se ifølge travelreport.se.

Flyet startede med en forsinkelse på 3 timer og 10 minutter, men indhentede nogle minutter i luften, så hjulene ramte landingsbanen i Köln med en forsinkelse på 2 timer og 58 minutter.

EU har fastlagt, at et flyselskab skal yde erstatning, hvis forsinkelsen er over 3 timer. Da en passager krævede erstatning for forsinkelsen hævdede Germanwings derfor, at man havde klaret sig under 3-timersgrænsen.

Men da flyet kørte fra landingsbanen til standpladsen var forsinkelsen 3 timer og 3 minutter. En af passagererne mente derfor, at han var mere end 3 timer forsinket i forhold til fartplanen og krævede 250 Euro i kompensation. Og i går, torsdag, fik han altså¨ret ved EU-domstolen.

”Begrebet ankomsttid, som benyttes for at fastslå omfanget af en forsinkelse, betyder det tidpunkt, hvor en af flyets døre åbnes under forudsætning af, at passagererne har tilladelse til at forlade flyet”, skriver domstolen i sin kendelse.

Domstolen bestemmer dermed, hvad der skal gælde som flybranchens ”faktisk ankomsttid” – et udtryk, som har været åbent for fortolkning og varieret i forskellige flyselskabers billetregler.

1 COMMENT

  1. Hvis flyets ankomst tid er når flydøren åbnes – Så må flyets afgangs tidspunkt jo være det tidspunkt, at flydøren lukkes på?

Comments are closed.