Home Nyheder Flere lastbiler, færre personbiler med H-H færge

Flere lastbiler, færre personbiler med H-H færge

1
SHARE

Første kvartal 2017 bød på 6% flere lastbiler og 7% færre personbiler og passagerer på Scandlines færger mellem Helsingør og Helsingborg, som drives af rederiet HH Ferries. 

Den største lyspunkt for HH Ferries er satsningen på helt batteridrevne færger, som indvies i denne uge og netop har fået prisen Baltic Sea Clean Maritime Award 2017.

Prisen tildeltes HH Ferries for elektrificeringen af færgerne Tycho Brahe og Aurora som angiveligt er de største eldrevne færger nogensinde med automatiske robotarme til hurtigladning af batterierne i havnene. Teknikken kommer fra ABB og installationerne ombord er gennemført af værftet Örsund Dry Docks i Landskrona.

Antallet af lastbiler med færgerne steg med 6% til 107.000 mens antallet af personbiler faldt med 7% til 235.000 og antallet af passagerer med 7% til 1,3 millioner, skriver News Øresund.

1 COMMENT

  1. Også over HH-forbindelsen har selskabet, der fortsat opererer under navnet Scandlines, nok oplevet, at der er grænser for, hvor mange penge man kan tillade sig at vride ud af folk for en sejltur på 3 kilometer. Så selv om det er træls at køre over broen, og efter en times kørsel på vej nordpå kan kigge til venstre og se lige over til Høje Gladsaxe, så er jeg en af dem der stadig vælger den vej i stedet for at støtte ublu færgepriser. Det er også derfor, at det seneste forslag fra vores trafikminister Ole Birk Olesen om at se at få bygget en fast forbindelse til biler over HH-forbindelsen uden samtidig skelen til en eventuel jernbaneforbindelse er så hjerteligt velkomment. Det vil spare alle bilister (herunder rejsende i bus) tre kvarters transporttid på rejser til Oslo, Stockholm og Göteborg. Samt det meste af resten af Skandinavien.

LEAVE A REPLY