Home Nyheder Endnu en test af trætte piloter

Endnu en test af trætte piloter

4
SHARE

pilot arbejdsforholdDRs 21 Søndag har gennemført en ny undersøgelse, som er bekymrende for både piloter og flere eksperter.

”Du laver den der med at nikke en gang, og så nikker du tre gange. Og så sover du”, beretter en pilot, der ønsker at være anonym af frygt for at miste sit job (21 Søndag kender identiteten) Og han er ikke ene om at kende problemet.

Sammen med Dansk Pilotforening har DR lavet en omfattende spørgeskemaundersøgelse blandt de 1.000 pilot-medlemmer, hvoraf knap 600 har svaret, skriver epn.

Seks ud af ti svarer, at de er faldet i søvn under en flyvning, mens otte ud af ti siger, at de ‘af og til har følt sig så trætte, at de ikke burde sidde i cockpittet’.

Kåre Lohse er pilot i et asiatisk flyselskab og har fløjet i Europa og Asien de seneste 15 år. Han mener, at træthed sætter flyvesikkerheden på spil.

”Flyene kan endnu ikke flyve sig selv, og der skal tages beslutninger. Det er jo ikke i de 99,9% af tiden, at piloterne er vigtige – det er i den brøkdel af tiden, hvor der sker noget uforudset, at det er vigtigt, vi er helt friske”, siger han.

Han bakkes op af flere danske piloter, som 21 Søndag har talt med. De kalder træthed et omfattende og alvorligt problem, men tør ikke træde offentligt frem af frygt for at miste deres job.

”Jeg havde en oplevelse, hvor både styrmanden og jeg var trætte efter en lang dag. Under hele anflyvningen sad vi og nikkede med tunge øjenlåg”, fortæller en anonym flykaptajn.

Træthed er ifølge forskningen forklaring på op til 15-20% af alle flyulykker. Formanden for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, mener, at flyvetidsreglerne skal strammes, så piloterne ikke kører trætte og selv er nødt til at sige fra.

Flyvesikkerheden i den vestlige verden er ellers den bedste nogensinde. 2012 blev det første år nogensinde, hvor ikke et eneste liv gik tabt i den vestlige verdens flytrafik.

”Vi har ikke længere ustabile motorer og dårligt designede fly. Alle komponenter er gennemførte og virker som de skal, så det svage led i kæden er træthed. Det skal vi have styr på, og det kan vi også sagtens få”, siger Lars Bjørking.

Men der er ingen grund til at betvivle flyvesikkerheden, mener Michael Svane fra Dansk Luftfart, der repræsenterer de danske flyselskaber:

”Flyvesikkerheden i de danske luftfartsselskaber er fuldstændig på plads, og der er ingen grund til at være bekymret for at komme til skade, når man sætter sig i et passagersæde i et fly fra et dansk luftfartsselskab”, siger han.

Han tager dog 21 Søndags undersøgelse og piloternes bekymringer alvorligt: ”Jeg regner med, at vi får en drøftelse de kommende dage om, hvad vi skal gøre med denne undersøgelse.

4 COMMENTS

  1. Ja, det er en konstatering af at piloter nogle gange bliver meget trætte men ikke en analyse af HVORFOR de bliver trætte. Det lyder som om at der er nogle andre end piloterne selv der er ansvarlige for at de bliver trætte. Har piloter ligesom alle andre ikke pligt til at møde udhvilede op på deres arbejdsplads? Jeg kender en pilot som efter at have været vågen en hel dag, kører 800 km på job og flyver om natten, sover nogle timer midt på dagen og flyver igen næste nat. Er man så ikke selv lidt ansvarlig for at man bliver træt?
    Lene

  2. Piloter kan med de nuværende regler arbejde 60 timer om ugen (190 timer om måneden). To gange om ugen, kan arbejdsdagen være på 15 timer.

    60 timer er en lang arbejdsuge, men behøver ikke være nedslidende, hvis der tages hensyn til den enkelte pilots behov, fritid, søvnrytme mm.

    Hvis der derimod ikke tages hensyn, kan reglerne være destruktive.

    I princippet kan man have følgende arbejdsuge:

    Check ind mandag kl. 06.00 – check ud mandag kl. 18.00.
    Check ind tirsdag kl. 18.00 – check ud onsdag morgen kl. 06.00.
    Check ind torsdag kl. 06.00 – check ud torsdag kl. 18.00.
    Check ind fredag kl. 18.00 – check ud lørdag kl. 06.00
    Check ind søndag kl. 06.00 – check ud søndag 18.00.

    Man kan altså skifte mellem dag og natarbejde med 24 timers mellemrum.

    Når man samtidig har et system, hvor det er den enkelte pilots ansvar at melde sig unfit, så kan der opstå problemer. Ikke mindst i betragtning af, at flere og flere piloter ansættes som vikarer, dvs uden fagforening og med meget kort opsigelsestid.

    Mvh

    Søren Fønss
    Pilot

Comments are closed.