Home Nyheder DRF: Transavia flyver fra ansvaret

DRF: Transavia flyver fra ansvaret

8
SHARE

Danmarks Rejsebureau Forening er af medlemmer og forbrugere oplyst om, at Transavia ikke følger EUs regler ”denied boarding-forordningen), der berettiger passagerne til at få ombooket deres billet i forbindelse med et flyselskabs aflysninger.

Reglerne i Forordningen er ved en aflyst flyafgang, hvor kunden ikke er i lufthavnen, har passagererne som minimum ret til følgende:

1. At få rejsen omlagt af flyselskabet, på den førstgivne afgang til passagerens endelige destination. Dette gælder, uanset om den første ledige afgang er med et andet luftfartsselskab. Det betyder, at man har ret til at flyve med f.eks. SAS, hvis de har en afgang med frie pladser, der ligger tættere på det oprindelige afgangstidspunkt, end den afgang Transavia måtte tilbyde via sine kontakter.

2. Ønsker passageren ikke længere at flyve, har man også ret til at få sine penge refunderet.

3. Endelig kan passageren efter nærmere aftale med flyselskabet beslutte at flyve på et helt andet tidspunkt.

Det vigtigste krav er, at det er passageren, der har valget løsningerne og ikke luftfartsselskabet!

Da de fleste passagerer naturligvis ønsker at gennemføre den rejse, de har købt på det planlagte tidspunkt vil Transavia derfor ifølge forordningen være forpligtet til, at omlægge passagerernes rejse på de dage, som kunderne oprindeligt havde billet til så tæt på det oprindelige afrejsetidspunkt som muligt. Transavia kan altså ikke nøjes med at refundere flybilletten, hvis passageren fastholder, at man vil rejse som planlagt.

De klare regler til trods har Transavia valgt kun at indgå aftale med et enkelt flyselskab, nemlig Norwegian, om at transportere Transavias kunder og dermed bevidst valgt ikke at leve op til forpligtigelsen om at tilbyde første tilgængelige afgang. Norwegian tilbyder ikke tilstrækkeligt med afgange til at tilbyde Transavias kunder et alternativ ’på dagen’. Kunderne får dermed ikke de alternative transportmuligheder tilbudt, som de skal have.

55 elever fra Odense på en uges studietur til Barcelona, er af Transavia tilbudt flyvning hjem fra Barcelona med Norwegian 8 dage senere end aftalt. En løsning, som hverken elever eller det involverede rejsebureau, kan bruge til noget, og som er helt uacceptabel, når der er ledige pladser hjem på danske Cimber Sterling på den oprindelige hjemrejsedag.

Transavia opfordres til straks at give samtlige kunder mulighed for at ombooke deres rejse på alle tilgængelige afgange og flyselskaber. I modsat fald må Transavia forvente mange klagesager via Statens Luftfartsvæsen, hvortil man kan klage, når et flyselskab løber fra sine transportaftaler.

Hvis Transavia fastholder, at man kun tilbyder at ombooke på Norwegian, er det ikke utænkeligt, at selskabet vil ifalde erstatningsansvar for en del af de ekstraudgifter, de berørte passager påføres.

Skrevet af Flemming Juul

8 COMMENTS

  1. vorherre bevares for en “service”, men det er vel derfor de vælger norwegian. Lige børn leger bedst !!!!

  2. Det er simpelthen så latterligt – så brug dog de flyselskaber, som man pr. tradition kan stole på! Drop lavprisselskaberne – eller rug dem kun, når der er kort tid til rejsedagen. Lad være med at langtidsplanlægge med plattenslagere.

  3. Jamen dog….denne artikel bærer mere præg af, at det er Cimber Sterling der har et problem med at Transavia har valgt Norwegian som “samarbejdspartner” i afviklingen af selskabets drift i DK og ikke Cimber Sterling – end det er “tusindvis” af passagerer som har et problem. Som sønderjyde må det da også være irriterende at se de succesfulde nordmænd gang på gang være to skridt foran Cimber Sterling.

  4. Transavia har tidligere gjort meget ud af at det er KLM/Air France som står bag dem, det må vi alle huske nu, de står så også bag denne latterlige service som tilbydes med Norwegian på helt andre dage end dem som er købt og betalt!

  5. Stole på?
    Har oplevet skodservice og superservice hos både Norwegian og SAS- så går ud fra det er ud fra erfaring?
    Cimber stinker 100% derimod…

  6. Disse krav er ude af trit med virkeligheden og har været det, siden de blev skabt af Eu. Det uhyrlige i denne sag er ikke at transavia ikke følger reglerne, men at DRF og passagerer tillader sig at malke flyselskaber, som i forvejen har det svært. Det er dårlig forbrugermentalitet, når det er værst. Det manglede bare at flyselskabet også skulle betale hotel med fuld forplejning fra bestillingstidspunktet til afrejsedag. Hav dog noget moral og accepter at du ikke kan forvente at lave bøffer ud af kartofler.
    Jeg forstår klart at lavprisselskaberne ikke vil følge reglerne, de var gået konkurs for længst med de rabiate paragraffer!

  7. Hmmmm, det er lavprisselskaberne selv som fastsætter priserne, forbrugeren kan så vælge. Disse EU-regler har været i kraft i lange tider nu, de er ikke nye, ejheller for Transavia.
    Om man kan lide reglerne eller ej, er ikke til diskussion her. Transavia har solgt et produkt de ikke kan levere, derfor må de handle i tråd med loven. En lov de altså ganske udemærket kender.
    Selv flyver jeg aldrig med lavprisselskaber, netop fordi de ikke kan levere samme produkt som de mere traditionelle selskaber, når organisationen bag dem svigter. Her tænker jeg bl.a på ombooking ved aflysning.
    Måske Transavia skulle have overvejet at hyre en advokat som kan forklare dem loven.

  8. Hvorfor er man sur paa Norwegian i mange artikler med det her. Det eneste Norwegian har gjort, er sige ja for at fly passagerer, hvis det er plads paa deres fly.
    Jeg synes at det er nogle i DK, som er sur paa Norwegian, kun fordi det gaa godt for dem.

Comments are closed.