Home Nyheder Danske piloter rystede over SAS-partners løntilbud

Danske piloter rystede over SAS-partners løntilbud

3
SHARE

Dansk Pilotforening er ikke tilfreds med, at Regional Jet Oü tilbyder piloter månedslønninger på 13.000 kroner. Formanden undrer sig også over, at selskabet vil flyve med uerfarne piloter.

”Vi nærmer os jo et niveau, hvor.. Jeg har næsten ikke ord for det. Det er bare ikke godt nok”, lyder det fra formanden for Dansk Pilotforening, René Arpe efter Berlingske Business kunne fortælle, at det estiske flyselskab, der til august skal flyve for SAS, tilbyder nyuddannede piloter 13.000-20.000 kroner om måneden uden overenskomst.

Det estiske flyselskab bruger rekrutteringsbureauet PAS Aviation til at finde personale og bureauets direktør, Philip Ashley-Smith, argumenter med, at flyselskabet vil tilbyde unge piloter mulighed for at få kickstartet karrieren.

Men René Arpe er nervøs for, hvad det vil betyde for SAS brand, hvis en SAS-partner skal benyttes som træningsafsæt for unge piloter.

Dansk Pilotforening, der organiserer de fleste SAS-piloter i Danmark, har fået besked fra SAS om, at det estiske flyselskab er sikkerhedsmæssigt i orden. ”Jeg har forstået på SAS, at flyselskabet er sikkert, men SAS har også sagt, at der skal være en overenskomst for piloterne. Hvad niveauet skal være, har jeg ikke hørt noget om. Men om SAS vil acceptere sådanne vilkår? De har ikke meldt noget ud om, at der skal være minimumvilkår, så det vil jeg tro, hvilket er dybt problematisk for SAS’ brand”, siger René Arpe.

Det estiske selskabs løntilbud har mødt skarp kritik fra flere politiske partier, og nu vil Karsten Hønge, SF, stille spørgsmål om personalevilkårene til finansminister Kristian Jensen og transportminister Ole Birk Olesen. Derudover har han sendt et skriftligt spørgsmål til Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.

3 COMMENTS

  1. At åbne et par baser med 8-10 fly i England og Spanien. At hyre flyselskaber ind til at flyve for sig, der ikke har overenskomster og benytter Ryanair modeller…
    man må sige, SAS har forandret sig, fra at være et selskab der kritiserede andre spillere på markedet for at spille unfair spil og benytte sig af modeller der underminerer sikkerheden og arbejdsmiljøet på et foruroligende sæt og så til at fuldt ud omfavne og måske endda videreudvikle selv samme modeller. Hmmmm hvad sker der med flysikkerheden? Har hørt skræmmende historier fra Ryanair, hvor piloter har mistet hele deres måneds skema for at skrive simple og lovpligtige fatique rapporter. Måske man alligevel skal tage bilen på ferie i år og i frem til at vi i Europa har begået de samme fejl som man har i USA.

  2. Et resultat af politikkernes (EU) handlingslammelse! Der skulle for mange år siden være taget et fælles opgør med grå-zonerne, smuthullerne og de (for) smarte løsninger i europærisk luftfart.

  3. Ærgerligt at den menige befolkning ikke tager alle disse ting i betragtning, når de køber flybillet. Hvad ønsker man at støtte? Og hvad er det værd, at føle sig tryg og sikker ombord et velrenommeret firma med ordnede forhold for de ansatte.

    Sommetider glemmer passagerne at, hvis de selv arbejdede under sådanne forhold, så havde de måske slet ikke råd til at tage på ferie.
    Lad os nu betale lidt mere for billetterne, så ordnede forhold kan opretholdes, det betaler sig i sidste ende.

Comments are closed.