Home Nyheder Åben strid mellem EU og England om Open Skies

Åben strid mellem EU og England om Open Skies

0
SHARE


EU’s Transportkommissær, Jacques Barrot, presser nu massivt på for at fjerne tvivlen hos især England om fordelene ved at tiltræde første del af den nye Open Skies aftale mellem EU og USA. Briterne er især bekymrede fordi USA ikke i første omgang har givet sig på kardinalpunktet om, hvor stor en ejerandel i amerikanske flyselskaber, udenlandske interesser må have. Som aftalen er forhandlet nu, må udenlandske flyselskaber ikke flyve indenrigs i USA, og de må heller ikke eje bestemmende aktieposter i amerikanske flyselskaber.

Men Barrot sagde i går i en tale til Europa-Parlamentet, at disse betingelser vil blive opfyldt på et senere tidspunkt: ”Visse personer, som ikke bryder sig om aftalen, visse nej-sigere, vil hævde, at vi (EU) aldrig får gennemført det næste trin i aftalen, fordi USA vil blokere, så snart de har fået opfyldt deres egne ønsker. Folk har ret, når de efterlyser en mekanisme, som i sidste ende vil føre til næste fase i Open Skies aftalen, og jeg har denne mekanisme” sagde kommissæren. Han tilføjede, at forhandlingerne om fase 2 i Open Skies aftalen indledes til januar næste år. Og hvis forhandlingerne ikke lykkes, har EU ret til at suspendere den allerede færdigforhandlede fase 1, som giver flere flyselskaber mulighed for at flyve transatlantisk.

Det er især de engelske flyselskaber British airways og Virgin Atlantic, som presser på for at få den engelske regering til at modsætte sig godkendelsen af Open Skies aftalen. De to selskaber har i dag monopol på at flyve mellem London Heathrow og USA. Til gengæld er et tredje engelsk flyselskab, BMI, yderst interesseret i en liberalisering, fordi dette selskab så vil kunne starte transatlantisk trafik.

Skrevet af