Home Nyheder Dansk turisme taber på lave markedsføringsbudgetter

Dansk turisme taber på lave markedsføringsbudgetter

0
SHARE

Dansk turisme sakker agterud i kampen om at tiltrække lukrative turister, fordi viljen til at investere i turismen ikke er til stede. Det mener Dansk Handel & Service. Danmark har i perioden 1996-2002 haft en negativ udvikling i antallet af udenlandske turister på 14 pct., samtidig med at Sverige og Finland er gået frem med hhv. 27 og 30 pct.
Markedschef i Dansk Handel & Service, Heidi Schütt Larsen, peger bl.a. på, at ”det danske markedsføringsbudget for hele USA er mindre end HURs oplysningskampagne for A-busserne.”  Et lignende eksempel på lave markedsføringsbudgetter er VisitDenmarks udgifter til markedsføring i Norge i 2003, som var på 6,7 mio.kr., mens de norske turister lagde 3,3 mia. kr. i Danmark.
De statslige bevillinger til VisitDenmark er faldet fra 140 mio. kr. i 1997 til 110 mio. kr. i 2003. På trods af dette har erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) afvist en turistplan til 100 mio. kr. udarbejdet af VisitDenmark, som havde til formål at øge omsætningen fra turister med 10 mia. kr. samt at skabe 15.000 nye jobs. Turisterhvervet må selv skaffe pengene, siger Bendt Bendtsen.
(Berlingske Tidende, 9/2)

Skrevet af