Home Nyheder SAS’ kabineansatte atter i arbejde

SAS’ kabineansatte atter i arbejde

5
SHARE
160saskabine160.jpg
Arkivfoto

Efter 5 timers fagligt møde genoptog SAS’ kabineansatte i Danmark arbejdet efter kl. 16. Mindst 25 fly blev aflyst. SAS kaldte arbejdsnedlæggelsen ”ulovlig og helt uacceptabel.”

SAS blev tirsdag ramt af to strejker i dag i Københavns Lufthavn.

SAS’ bagagemedarbejderne strejkede fra i formiddags til over middag, og fra kl. ca. 11.15 gik SAS’ kabineansatte til fagligt møde, der varede til efter kl. 16.

Strejken påvirkede SAS-flyvninger ud af Københavns Lufthavn med dansk kabinepersonale, men ikke SAS-flyvninger til København fra f.eks. Sverige og Norge med kabinepersonale organiseret i Norge og Sverige.

Under overskriften ”SAS’ Cimber-fidus rammer passagererne,” skriver de kabineansattes fagforening, Cabin Attendants Union, i pressemeddelelse:

”SAS har opkøbt flyselskabet Cimber og overfører medarbejderne til det ny datterselskab. Det skabte i dag så stor frustration blandt kabinepersonalet, at de gik til fagligt møde – med aflysninger og forsinkelser i Københavns Lufthavn til følge.”

”Mødet startede ellers som et normalt medlemsmøde for fagforeningen Cabin Attendants Union, CAU, som organiserer kabinepersonalet i SAS. Men frustrationen og vreden blandt medlemmer på mødet var så stor, at mødet udviklede sig til et regulært fagligt møde,” hedder det fra CAU, hvis formand, Merete Scheel, siger:

”Jeg skal være den første til at beklage, at den situation, som SAS har bragt vores medlemmer i, nu kommer til at gå ud over passagererne. Vi har opfordret vores medlemmer til at stoppe mødet og gå i arbejde igen.”

Merete Scheel tilføjer, at der en god grund til, at vreden og frustrationen har bredt sig blandt kabinepersonalet i SAS. ”Ledelsen i SAS har presset vores medlemmer ud i desperation. Om mindre end en uge bliver over 140 af vores medlemmer overdraget til Cimber, og hvor de ikke kender deres fremtidige arbejdsvilkår. SAS har kendt til det her i lang tid, og der er grænser for, hvor lang tid man som arbejdsgiver kan være bekendt at lade sine medarbejdere gå rundt i opslidende usikkerhed og utryghed,” siger Merete Scheel.

“For CAU er løsningen på situationen meget enkel: SAS skal selvfølgelig lade den nuværende overenskomst mellem CAU og SAS gælde i Cimber også. Foreløbig har parterne forhandlet siden 22. januar, uden at SAS er kommet CAU i møde,” skriver CAU.

”Vi anerkender ikke situationen som en virksomhedsoverdragelse. Vi betragter det som et forsøg på at omgå vores overenskomst,” siger Merete Scheel i pressemeddelelsen.

I en kommentar til strejken sagde pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, under arbejdsnedlæggelsen til takeoff.dk:

“I fredags lagde SAS et nyt forslag på bordet til forhandling. Det indeholdt muligheden for at beholde sine SAS-vilkår i Cimber og at komme tilbage til SAS. Det blev diskuteret og planen var at fortsætte i morgen men efter denne udmelding fra CAU er det ikke til at sige, hvor vi står.

SAS står over for en ekstrem konkurrencesituation og vi er nødt til at forholde os til den, og fortsætte med at levere vores høje standard til kunderne.

Arbejdsnedlæggelsen er ulovlig og helt uacceptabel. Den rammer vores kunder og er dyr for SAS.”

Også bagagestrejke

Strejken hos SAS’ bagagearbejdere i Københavns Lufthavn begyndte kort før kl. 10 tirsdag formiddag og varede til ca. 13-tiden. Den ramte SAS-ekspederede fly.

SAS’ 900 bagagemedarbejdere i Københavns Lufthavn er ansat hos SAS’ handlingselskab, SAS Ground Handling, SGH, og organiseret i SAS Ground Handling-klubben, der hører under fagforeningen 3F.

Pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, sagde i formiddags til takeoff.dk: ”De strejkende i SGH er utilfredse med den vagtplan der trådte i kraft ved årsskiftet. Vi er dybt forundret over at de har nedlagt arbejdet og beklager generne overfor vores passagerer. Mange fly er forsinket, men der er endnu ingen aflysninger.”

Formanden for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, sagde i formiddags til takeoff.dk:

”Dette er en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse som skyldes dårligt samarbejde mellem SGH og vores medlemmer. Jeg håber meget, at vores medlemmer vil genoptage arbejdet, dette problem kan løses ved forhandlingsbordet.”

På sin hjemmeside skriver SAS Ground Handling-klubben i dag, at der i går var et møde med SGH’s ledelse og SGH-klubben:

”Der blev 23. februar holdt et såkaldt mæglingsmøde, i forsøg på at opnå enighed i fortolkningen af byttevagtsaftalen. Dette var desværre ikke muligt, der blev derfor skrevet et uenigheds referat, hvor det nu er muligt at viderefører sagen i det fagretslige system.
Byttevagtsordningen har eksisteret i over 50 år uden problemer. Klubben anser byttevagtsordningen som “hjerteblod,” da en velfungerende byttevagtsordning nedbringer den ulempe der er ved skifteholdsarbejde, samt give en stor grad af frihed, ved delvis at kunne tilrettelægge sin arbejdstid.
Ved de netop indgåede rammeaftaler, blev byttevagtsordningen indskrevet som en uopsigelig lokalaftale i overenskomstperioden,” står der bl.a. på SGH-klubbens hjemmeside.

I juni sidste år strejkede SGH-medlemmer også i Københavns Lufthavn, den gang måtte 36 fly aflyses og 5.000 stykker bagage blev agterudsejlet. Dertil kom mange forsinkede fly.

SAS har længe prøver at sælge sit handlingselskab til Swissport, der foreløbig ejer 10 pct. af SGH.

5 COMMENTS

  1. Ifølge CPH´s afgangsoversigt på deres hjemmeside er der annulleret en håndfuld afgange med SAS siden kl. 11.

  2. Dags att lägga ner SAS Cph eller fytta över mer trafik till Osl & Arn. Trött på alla strejkande danskar och ett kaotiskt Cph som har blivit en skit flygplats om man ska ut och resa.

  3. De stærkt forkælede og ufatteligt dovne Kuffert Røvere hos SAS burde indse at de kun skader SAS og sig selv ved disse arbejdsnedlæggelser. Kabine personalet derimod kan jeg sympatisere med. De har rent faktisk ydet utroligt meget når det kommer til at hjælpe firmaet, i modsætning til SGH folkene.

  4. “CAU ser det ikke som en virksomhedsoverdragelse, men et forsøg på at omgå vores overenskomst”.
    Ønsker I at jeres medlemmer skal stå uden arbejde? Det kan jo blive resultatet hvis SAS går konkurs. Giv det en chance hod det nye selskab, og se hvor slemt det er.

  5. Hvem betaler for de forsinkelser? Det er da ikke rimeligt at hverken skatteyderne og passagererne betaler for dette. CAU må på vegne af deres medlemmer betale denne fadæse!

Comments are closed.