Home Nyheder Algoritmer og big data styrer rejserne

Algoritmer og big data styrer rejserne

0
SHARE

star-tourNy teknologi gør det muligt for TUI at tilpasse sin hjemmeside efter brugernes individuelle søgehistorik og forbrugsmønstre. Big data fra rejsekoncernen forudsiger kundens næste rejse.

Når man besøger en hjemmeside som for eksempel tui.dk (Startour.dk indtil 1. november), er det ikke tilfældigt, om man bliver fristet med en rejse til Madeira eller til Thailand. TUI har nemlig gemt de tidligere søgninger og klik i en såkaldt cookie og kan ud fra historik og big data afgøre, hvilken rejse man er mest tilbøjelig til at købe.

”For os handler det om at gøre hjemmesiden mest muligt relevant for de besøgende. Vi vil helst vise familiehoteller til forældrene og parhoteller til parrene. Det gør vi ved at lade de personlige data bestemme indholdet”, siger Nikolai Johnsen, pressechef for TUI i Danmark.

Ved at fortælle åbent om metoden håber TUI at kunne eliminere myter og fordomme i digital markedsføring. Nikolai Johnsen forsikrer, at selv om der lagres data om brugen, så forbliver den anonymiseret og aldrig videregivet til en tredje part.

Det er ikke blot destinationer eller hoteller, som TUI kan vise personaliseret. Hvis man som besøgende har købt en rejse til for eksempel Mauritius, vil man blive vist tilbud om udflugter på netop den destination. Desuden opsamler tui.dk placeringen på den besøgendes ip-adresse og vurderer hvilken afrejselufthavn, den besøgende skal se feriemuligheder fra. På den måde bliver gæster fra Nordjylland som udgangspunkt vist tilbud på rejser fra Aalborg Lufthavn.

Hos TUI bruger man desuden software, der ud fra en algoritme automatisk sørger for at sætte prisen op eller ned alt efter efterspørgslen. Pressechefen vil gerne afmontere historien om, at rejsebureauer forhøjer prisen for den enkelte kunde, efter at man har søgt en rejse.

”Vi har en algoritme, der opdaterer vores priser hvert kvarter, og derfor kan man opleve prisændringer fra besøg til besøg. Men alle priser er nøjagtig de samme for alle kunder, og det gælder mig bekendt for alle danske rejsebureauer”, siger Nikolai Johnsen.