Home Nyheder Afbudsrejser er et ’snydeord’

Afbudsrejser er et ’snydeord’

0
SHARE

sommerferieRejsekunder søger helst på ordet ’afbudsrejser’, når de skal finde billige rejser. Afbudsrejser har kort tid til afgang – men afbud er der ikke meget af. Det erkender rejsebureauerne selv på borneferie.dk. Forbrugerrådet Tænk mener, at rejsebureauerne er på grænsen af lovlig markedsføring, mens forbrugerombudsmanden mangler en konkret sag, skriver jyllands-posten.dk.

Kommunikationschef i Spies, Torben Andersen, ville helst bytte ordet ud: ”Teknisk set er de fleste restpladser. Men da vi kaldte rejserne det, kunne kunderne ikke finde ud af det. Danskerne har lige siden Simon Spies’ tid kaldt dem for afbudsrejser. Når 75 personer i juli søgte på afbudsrejse, var der kun èn, som søgte på restpladser, og det har sikkert været en brancheansat”, siger han til borneferie.dk. Der kun er ca. 5.000 af Spies’ kunder om året, der afbestiller deres rejse.

Hos Kuoni Denmark, der ejer Apollo og Falk Lauritsen Rejser, er kommunikationschef Glenn Bisgaard enig: ”Det er en lille procentdel af det samlede udbud af afbudsrejser, hvor der tale om et afbud. Årsagen skal findes i markedet, hvor de rejsende søger på afbudsrejser, når de er ude efter en billig rejse med afrejse i nær fremtid.

Hos Forbrugerrådet Tænk er seniorrådgiver Asta Ostrowski og slår fast, at bureauerne bevæger sig på kanten af reglerne: ”Vi så helst, at rejsebureauerne brugte en mere retvisende betegnelse, med mindre der reelt er tale om afbud”.

Formanden for RiD og salgsdirektør i Star Tour Stig Elling erkender, at afbudsrejser kan være et misvisende ord, men han afventer regler på området.

”Vi har i branchen forsøgt os med restpladser, sidste øjebliks-rejser og afbudsrejser, og vi må bare konstatere, at det er afbudsrejser, der virker bedst. Hver gang vi skriver afbudsrejser, så er der virkelig run på nettet, og det gælder hele branchen. Der er ikke retningslinjer for, om vi må eller ikke må kalde det afbudsrejse, men hvis Forbrugerrådet eller andre kommer med klare henstillinger, må vi selvfølgelig tage det op”.

Chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann, kender ikke konkrete sager om afbudsrejser, og selv om ordet er misvisende, så er det juridisk afgørende, om kunden reelt får et godt tilbud, når han responderer på afbudsrejsen, for kun, hvis der reelt gemmer sig en rabatteret rejse bag ordet, er det i overensstemmelse med markedsføringsreglerne, slår han fast.