Home Nyheder Gør noget ved gnavne medarbejdere

Gør noget ved gnavne medarbejdere

0
SHARE

Konsulent Alexander Kjerulf har taget initiativ til Projekt Arbejdsglæde og han henviser til en række udenlandske eksempler på, at medarbejdernes gode humør er medvirkende til at fremme salget.

I følge Alexander Kjerulf er det meget forskelligt, hvad der gør ansatte glade. Det amerikanske lavprisflyselskab Southwest Airlines har oprettet en afdeling, til at tage sig af de ansattes velbefindende:
“De sørger for, at der altid bliver sendt blomster eller chokolade til ansatte, der er syge eller, at der kommer et håndskrevet lykønskningskort, hvis en medarbejder har fødselsdag. Det vigtige er også, at det er personligt.”

Et engelsk firma oplever, at salget stiger eksplosivt efter en ’happy manager’ blev ansat. I en anden virksomhed har en hund fået en titel.

Den lille engelske flagproducent, Flagworks har flerdoblet sit salg, siden happy manageren blev ansat.

“Der er penge i at sørge for, at de ansatte er glade. Det viser den ene undersøgelse efter den anden,” siger Alexander Kjerulf til DR Penge.

“I et firma i England, hvor en af de ansattes hund kommer med på arbejde er hunden udnævnt til Chief Happiness Manager,” fortæller han.

Der er også firmaer, der søger efter glade mennesker, så de ansattes kvalifikationer kommer i anden række. Også her er Southwest Airlines helt med i front:
“De har et slogan, der hedder ’Hire for Attitude – Train for skills’, hvilket betyder, at de ansattes faglige egenskaber er sekundære. Det vigtigste er, at de glade.”

Han har endnu ikke set danske firmaer ansætte en happy manager. Men der er initiativer på vej:
“Irma er godt med. Her siger de, at arbejdsglæde er det vigtigste,” og Irmas chef Alfred Josefsen har skrevet bogen ’Kære Irma – It’s all about people’, der blandt andet handler om at sørge for glade ansatte.

Skrevet af