Home Nyheder 3F kræver Ryanair-overenskomster

3F kræver Ryanair-overenskomster

5
SHARE

”Ryanair må følge regler og aftaler på det danske arbejdsmarked. Ellers vil de få kamp til stregen. Vi kan ikke stiltiende se på at en virksomhed får lov at praktisere social dumping,” siger formand for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen og nævner strejke, sympatistrejke og blokade som realistiske og lovlige muligheder.

 

”Der er enorm konkurrence på dette marked, men vi vil ikke acceptere, at konkurrencen går på hvem, der kan slippe af sted med at lønne deres ansatte dårligst”, fortsætter han. ”Det bliver bare en lang nedadgående spiral der koster arbejdspladser”.

 

Samtidig understreger han, at det heller ikke holder, hvis Ryanair eller andre bruger ’kreative løsninger’, som for eksempel udenlandske vikarfirmaer.

 

”Vores holdning til Ryanair er klar: De er velkomne hvis de vil følge de danske vilkår, ellers gør de nok klogt i at flyve uden om Københavns Lufthavn,” slutter Henrik Bay-Clausen.

Skrevet af Flemming Juul

5 COMMENTS

  1. When Ryanair come, if they do not agree to the rules, then it is only fair that action is taken against them.
    However, this action should not affect other Airlines which comply with all the 3F rules, or their handlerds do.
    A strike would affect other Airlines, which would then be entirely unfair and unreasonable.
    If Ryanair will not sign the deal, then I believe it is right to take action, but remember the legitimate Airlines in Copenhagen.

  2. Mon ikke Rynair er ret ligeglade med hvad kammerat Bay-Clausen fra 3Fs politbureau mener.

  3. Hvis “kreative” løsninger ikke holder, så burde 3F jo have lukket ned for Norwegian for længst. Norwegian brugte i lang tid underbetalte kabineansatte fra et vikarbureau i Sverige, og piloter fra de store vikarbureauer i Europa. Men intet skete! Hvorfor ikke – hvis det nu er et kardinalpunkt at udenlandske luftfartsselskaber som beflyver CPH pludseligt skal følge en 3F overenskomst?!? Iøvrigt er piloterne i Ryanair og Norwegian for den sags skyld lang bedre betalt og har flere fridage end f. eks. danske piloter i Cimber Sterling, Northflying, JetTime, Air Alsie m.fl. – det har 3F måske overset – eller er det ligegyldigt?!? Hvis 3F baserede sig på facts og reelle vilkår tror jeg såmænd der var andre selskaber end Ryanair som skulle boykottes først – og hvorfor ikke tage hele branchen som helhed!

  4. Enig med Ulrik – Ryanair er helt sikkert ligeglade med både 3F og i øvrigt alle andre legitime regler. Bliver spændende at se, når de kommer, hvad de gør!!

  5. Det var da rart at nogen endelig begynder at interessere sig for socil dumping indenfor luftfart.
    Desværre vil Ryanair nok finde en kreativ måde at snyde sig udenom og Københavns Lufthavn skal helt sikkert nok hjælpe dem da de normalt ikke interesserer sig så meget for eksisterende kunder og medarbejdere.
    For the record: ‘Jeg er LANGT fra rød’.
    Men jeg er tilgengæld bange for, at dansk luftfart er på vej til at blive undergravet, og det er synd……

Comments are closed.