Home Nyheder 24 Uber-chauffører sigtet for brud på taxilov

24 Uber-chauffører sigtet for brud på taxilov

2
SHARE

uber-rabatkodeSiden Københavns Politi i november sigtede de første tre chauffører fra den omstridte samkørselstjeneste Uber er antallet af sigtelser steget støt, skriver DR Nyheder.

I 2015 blev 15 Uber-chauffører sigtet, mens der i 2016 allerede er sigtet ni. Alle sigtelserne gælder overtrædelse af taxiloven og taxibekendtgørelsen, oplyser politikommissær ved Københavns Politi, Søren Wiborg, til DR.

Endnu er ingen af sagerne kommet for retten, men i denne uge bliver et antal sager sendt til byretten, der skal fastsætte eventuelle bødestraffe.

Uber er et amerikansk koncept fra 2009, der går ud på, at kunden via sin mobiltelefon kan bestille kørsel, der i snit er 20-30% billigere end taxi-kørsel. Ifølge Uber er der tale om en samkørsel, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og hvor chauffør og passagerer deler omkostningerne.

Selskabet blev ved introduktionen til Danmark politianmeldt af Trafikstyrelsen, som mener, at Uber overtræder personbefordringsloven.

Uber findes i 67 lande, men er dog også blevet forbudt flere steder.

2 COMMENTS

  1. jEG SKAL TIL LUFTHAVNEN, ER DER NOGEN DER VIL KOERE MED OG DELE BENZINUDGIFTERNE.?

    DET LYDER DA LOGISK, INDTIL DET SAA BLIVER ET “PRODUKT” DER SAELGES…..
    FOR SAA MAA DER NATURLIGVIS VAERE REGLER.
    PERSONBEFORDRINGSLOVEN, FOR EKSEMPEL
    MEN DEM ER DER AABENBART INGEN AF.

  2. Det er klart at der skal konkurreres på lige vilkår. Men der er måske nogle taxaselskaber der skal kigge indad. Hvorfor er det behovet for Uber opstår? Hvorfor er det Dansk Limoservice kan lave en forretning af noget så simpelt som at køre deres kunder fra A til B?

    Svaret herfra er fordi jeg er træt at københavnske taxachauffører. Jeg er træt af at de ryger i bilen, jeg er træt af at de ikke kan finde vej, jeg er træt af jeg bliver mødt af fnys og foragt når jeg beder dem overholde fartgrænserne, jeg er træt at at have en fornemmelse af at man altid prøver køre en omvej for at optimere profitten. Jeg ved godt jeg kører alle over en kam her og der naturligvis er venlige, hjælpsomme og dygtige chauffører. Men der bliver længere og længere mellem dem.

    Det kan godt være lovgivningen omkring taxakørsel er forældet og trænger til at blive revideret. Det vil jeg slet ikke kloge mig på. Men det jeg som kunde oplever er at taxaproduktet i København er elendigt. Og det er, desværre, primært noget med de chauffører jeg møder. Det kan man ikke give taxaloven skylden for.

Comments are closed.