Home Nyheder DSBs nye rejsekort skal testes

DSBs nye rejsekort skal testes

0
SHARE

Inden længe er det slut med månedskort, klippekort og papirbilletter. DSB gør klar til at teste det nye rejsekort, som først DSBs personale og siden udvalgte grupper af passagerer skal afprøve.

Rejsekortet, der skal bruges ligesom et adgangskort til f.eks. arbejdspladsen, skal være i brug i hele Danmark i 2009 og i Sverige i 2010. Når man står ombord fører man kortet hen forbi en kortlæser, der registrerer, at turen begynder, og når man står af, afslutter kortlæseren turen.

”Vi er i gang med at sætte udstyr på pilotstrækningen mellem Holbæk og Taastrup, for vi skal i gang i år. Ganske som det er gjort i andre lande, begynder vi med egne medarbejdere, som prøver systemet af, for at sikre os, at det kan blive en stor succes. Derfor gør vi det stille og roligt. Vi vil være sikre på forløbet, så kunderne er med hele tiden. De første ‘almindelige’ kunder kommer i gang sidst på året”,« siger bestyrelsesformand i Rejsekort A/S, salgsdirektør i DSB Bjørn Wahlsten til Berlingske Business

Rejsekortet skal testes i 2007. Næste år skal det tages i brug øst for Storebælt og i 2009 i resten af landet. Lige nu er stationerne i Taastrup, Høje Taastrup, Roskilde, Lejre, Hvalsø, Tølløse, Vipperød og Holbæk ved at blive gjort klar.

”I London havde man udstyret i 18 måneder, før man gik i gang. Jeg forventer ikke, at der går så lang tid her, men det var med til at skabe nysgerrighed. I dag er der ti millioner rejsekort ude blandt London-borgerne, og fem millioner bruger det dagligt. Også i Helsingfors og Oslo er man i gang”, siger Bjørn Wahlsten.

Selskabet Rejsekort A/S blev stiftet i 2003 af HUR, DSB, Ørestadsselskabet, Storstrøms Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab, Vejle Amts Trafikselskab og Nordjyllands Trafikselskab.


I London er de private jernbaner ikke med i systemet, og i Holland er rejsekortet landsdækkende, men arbejder med 14 forskellige takster, hvilket har fået de hollandske forbrugerorganisationer op af stolen.

Med rejsekortet vil rabatniveauet fra den daglige rejse smitte af på andre rejser, og man er sikker på at få den bedste pris, som passer til ens rejsemønster. Der bliver to typer af kort: Et helt anonymt kort, som man sætter penge ind på og derefter bruger, og et personligt rejsekort, hvor man automatisk kan få overført flere penge til, når beløbet på kortet f.eks. er under 100 kroner. Kortet kan som et dankort spærres øjeblikkeligt, hvis man taber det.

Skrevet af