Home Nyheder WoCo beskyldes for oppumpede grand prix-tal

WoCo beskyldes for oppumpede grand prix-tal

0
SHARE

first-hotelHoresta afviser en analyse fra Wonderful Copenhagen om Eurovision-showets turismeeffekt og har overdrevet, hvor mange turister, showet trak til København, skriver metroxpress.

Wonderful Copenhagen udsendte en analyse om, at Eurovision gav en turismeomsætning på 127 millioner kroner og 68.000 ekstra hotelovernatninger, men nu viser tal fra Horesta, at der kun var lidt over 3.000 ekstra hotelovernatninger i uge 19, da showene fandt sted i forhold til de øvrige uger i maj.

”Det var 7,6% højere end i de øvrige uger i maj. Hvor mange på grund af Eurovision, er svært at sige. Folk er her jo også på grund af andre ting”, siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i Horesta.

Ifølge hotellerne var der slet ikke udsolgt i Eurovision-ugen, hvor der var 42.000 hotelovernatninger mod 39.000 i andre uger i maj.

I en mail til metroxpress oplyser Wonderful Copenhagen, at man i august nedjusterede tallet for hotelovernatninger for Eurovision-gæster i København fra 68.000 til 51.000. Tallet bygger på interview med 1.585 publikummer.

Heller ikke turistattraktioner som Tivoli, Den Blå Planet, Det Kongelige Teater og Statens Museum for Kunst har oplevet øget omsætning i forbindelse med Eurovision.