Home Nyheder Visumreglers betydning for turismen

Visumreglers betydning for turismen

2
SHARE

Undersøgelsen er gennemført af fire studerende under vejledning af Lise Lyck, leder af Center for Tourism and Culture Management.

 

For at sikre en dybtgående undersøgelse har man valgt Thailand, et land uden ekstrem politik, og et land, mange danskere besøger og er velkomne og et land med gode diplomatiske forbindelser gennem 150 år.

 

Fokus er på visum med tre måneders gyldighed til fritids- og erhvervsrejsende og forvaltningen i Danmark sammenlignes med Sverige, Norge, Finland og Holland, der er medlemmer af Schengen-samarbejdet og derfor har fælles visumregler.

 

Turister fra Thailand besøger typisk flere lande på deres ferierejser. Schengen-samarbejdet foreskriver, at visum skal søges i det land, hvor ansøgeren vil opholde sig længst.

 

Finland lægger vægt på indtjening gennem turisme. Især Finnair, som satser på trafik til Asien, har været med til at visumforvaltningen er blevet så enkel og effektiv som muligt. Det har medført at den finske ambassade i Bangkok i stigende grad foretrækkes af turister og rejsebureauer. Visum bevilges på tolv dage.

Norge anser turisme som vigtig indkomstkilde. Innovation Norway er med i det Thai-Norske handelskammer og den norske ambassade i Bangkok er engageret i markedsføring af landet. Det har givet ambassaden et positivt rygte og har medført, at antallet af visumansøgninger fordobledes på et år ved åbning af Thai Airways rute til Oslo i 2009.

 

Sverige viser også stort engagement i turismen og selv om den finske og norske ambassade foretrækkes, har den svenske ambassade fået et godt rygte.  Holland har gjort betingelserne for forretningsrejsende så optimale som muligt. Den hollandske ambassade har indført Orange Carpet Club, som giver thailandske og hollandske virksomheder mulighed for at opnå visum indenfor to dage. Programmet gælder også nære forretningspartnere og nærmeste familiemedlemmer.

 

Den danske visumforvaltning i Bangkok har det sidste år gennemgået mange positive ændringer for at nedbringe behandlingstiden, men den danske ambassade stadig tilbage med et dårligt rygte fordi forbedringerne ikke er kommunikeret ud. Det medfører, at interessen i forbindelse med både fritids- og erhvervsrejser er faldende. Procentdelen af ansøgninger, som sendes hjem til yderligere undersøgelse i Udlændingeservice, ligger på et meget højt niveau. Hovedparten af de hjemsendte ansøgninger ender med visum, hvilket indikerer, at ambassaden er for restriktiv i bedømmelsen. Resultatet bliver behandlingstid på op til flere måneder.

 

Schengenvisumkodeksfra april 2010, kræver en behandlingstid på maksimalt femten dage. Derfor er det nødvendigt at nedbringe antallet af hjemsendte ansøgninger. Danmark bruger også ansøgningsformularens tillægsskema, som kræver, at ansøgeren oplyser meget personlige, uvedkommende og dybdegående oplysninger. Det har medført, at nogle har følt sig kriminaliseret og mistænkte.

 

Desuden mangler ambassadens deltagelse i turismefremmende aktiviteter, hvilket påvirker opfattelsen af Danmark negativt.

 

Den danske ambassade har som Norge og Sverige udliciteret modtagelsen af ansøgninger til firmaet VFS Global. Firmaet er ledet af indiske medarbejdere og det konstateres, at gebyret, som VFS ud over visumprisen kræver af ansøgere er næsten dobbelt så højt for Danmark som for Sverige og Norge på trods af, at servicen er ens.

 

Det konkluderes, at det ekstra gebyr og mangel på kontrol af kommunikationen kan elimineres ved at indføre en rejsebureauordning som i Kina, Rusland, Indien og Ukraine. Rejsebureauordningen vil samtidig skabe favorable betingelser for turister og rejsebureauer og signalere en øget åbenhed for turisme fra Thailand.

Skrevet af Flemming Juul

2 COMMENTS

  1. Der er ingen tvivl om, at viseringsprocesser altid har en negativ indvirkning på rejsestrømmen. Men til gengæld har flytilgængelighed og markedsføring positive effekter. Fra 2009 så vi for første gang, at flyselkaberne SAS, Thai og Finnair åbne op for grupper fra Thailand. Derfor går Scandinavian Tourist Board Asia – ejet af VisitDenmark, Innovasjon Norge og VisitSweden – og markedsfører for en ½ mio kroner i Thailand fra 2010. Det giver først mening, når turoperatører og incoming har allotments at arbejde med. Samarbejdet mellem turistråd og ambassaderne omkring visering er konstruktivt, og jeg er sikker på at problemerne vil blive løst i takt med at mulighederne opstår. Rapporten som vi i øvrigt har bidraget væsentligt til er et godt bidrag til opbygningen af viden om udfordringerne ved at tiltrække tahilandske turister. Eftersom Bangkok-Skandinavien har over 1 mio rejsende på ruten, så er det så meget desto givtigere at vi får fokus på optagningsmarkeder i denne region. Lad os være fremadrettet og løsningsorienteret i denne omgang. Mvh Søren Leerskov, ceo Scandinavian Tourist Board

Comments are closed.