Visit Sweden skærer i arbejdsstyrken

For at synliggøre Sverige som rejsemål i det digitale kommunikationslandskab og konkurrere om fremtidens rejsende, omstrukturerer Visit Sweden virksomheden.

Målet er at øge fokus på digital markedsføring af Sverige og svenske oplevelser til en voksende målgruppe af rejsende og at effektivisere Visit Swedens markedskommunikation sammen med svenske turisterhverv. Et mål er at optimere ressourcerne, hvilket medfører en reduktion i antallet af medarbejdere og kontorer i udlandet.

Visit Swedens opgave er international markedsføring for at få flere udlændinge til at rejse til Sverige. Konkurrencen om fremtidens rejsende er hård og flere rejsemål øger markedsføringen for at tiltrække flere besøgende. Sverige er en lille spiller på det globale rejsemarked og Visit Sweden skal hele tiden søge nye metoder til effektivisering.

For at synliggøre Sverige i en mere digitaliseret verden startede Visit Sweden en gennemgang af virksomheden i 2015. En analyse viser hvordan den udenlandske målgruppe kan inspireres, planere, booke og rejse fremover. Det har ført frem til en ny digital strategi, som ligger till grund for et fornyelsesarbejde i selskabet. Et resultat er, at Visit Sweden omprioriterer markedsføringsarbejdet til større kampagner og færre udenlandske kontorer. Følgen er en reduktion af personalet med ca. 15 personer. Kontorerne i Italien, Finland og Rusland lukkes.

Det er kedeligt at vi må give denne besked til de berørte medarbejdere, men samtidig er det nødvendigt for at imødekomme behovet hos fremtidens rejsende, så det bidrager til et voksende svensk turisterhverv”, siger Kristina Ösund, midlertidig adm. direktør for Visit Sweden.

De markeder, hvor Visit Sweden fortsat har kontorer, er Danmark, Norge, Tyskland, Holland, Storbritannien, Frankrig, Spanien, USA og Kina.