Visionær rejsesøgemaskine lukker ned

Rejsesøgemaskinen Qixxit, som kombinerede søgninger på langdistance bus-, tog- og flyforbindelser, lukker ned efter seks år. Herhjemme har coronakrisen fået Momondo til at afskedige medarbejdere.

I 2014 lancerede Deutsche Bahn-datterselskabet DB Vertrieb en ny online rejsesøgemaskine og app.

Den samlede og kombinerede for første gang langdistance bus-, tog- og flyforbindelser i Tyskland på én platform, hvor kunderne kunne finde og booke billetter til en samlet rejse med flere forskellige transportformer.

Via Qixxit samarbejdede Deutsche Bahn blandt andet med Flixbus, FlixTrain og flysøgemaskinen Skyscanner. Qixxit-platformen gav dermed brugere i Tyskland mulighed for at booke rejser til de fleste større europæiske byer.

Solgt til Lastminute.com
Sidste år valgte DB Vertrieb dog at sælge Qixxit-platformen til rejsesøgemaskinen Lastminute.com, som er en del af det store europæiske online rejseselskab LM Group, der også står bag rejsesøgemaskiner som Bravofly, Weg og Hotelscan. LM Groups platforme har tilsammen flere end 60 millioner brugere om måneden.

Lastminute.com ønskede at videreudvikle Qixxit-platformen og integrere på selskabets egne platforme. Nu har Lastminute.com imidlertid valgt at lukke Qixxit. Det meddeler selskabets direktør for produktudvikling af mobile løsninger, Davide Mazzanti.

”Jeg tror, at Qixxit mislykkedes, fordi det var for ambitiøst til denne verden,” skriver Davide Mazzanti blandt andet i et opslag på sin LinkedIn-profil.

Moderselskab har iværksat spareplan
Lastminute.com-direktøren henviser ikke til coronakrisen i sit opslag, men platformens ejer, LG Group, meddelte den 15. maj i en pressemeddelelse, at gruppen som følge af coronakrisen har iværksat en spareplan, der skal reducere selskabets omkostninger med 35 procent i perioden marts til december i forhold til samme periode sidste år.

Momondo i Danmark har afskediget medarbejdere
Lastminute.com og LG Groups øvrige platforme er ikke de eneste rejsesøgemaskiner, der mærker coronakrisen.

Herhjemme er 39 procent af den globale rejsesøgemaskine Momondos medarbejdere berørt af krisen i form af enten afskedigelser eller nedsat tid. Det sagde Momondos administrerende direktør for, Tore Pein Jensen, i slutningen af maj til mediet Markedsføring.

”Vi reagerede som nogle af de første med at tilpasse omkostningerne, men er som mange andre i branchen blevet tvunget til at tage den virkelig svære beslutning at sige farvel til en række meget dygtige medarbejdere,” sagde Tore Pein Jensen til Markedsføring.

Hvor mange medarbejdere, der præcist berøres, vil Momondo ikke oplyse. Ifølge Markedsføring har Momondos kontor i København hidtil beskæftiget omkring 125 personer i alt, og dermed er det i underkanten af 50 medarbejdere, som berøres af krisen.

Lægges det grund, ligger det samlede antal af berørte medarbejdere i København altså på lige knap 50.

 

Relaterede artikler:

Dansk rejsesøgemaskine skifter atter ejer

Dansk rejsesøgemaskine får nyt koncept

lastminute.com udfordrer rejsebranchen