Vikingerne kan stadig sælge Danmark

800px-Vikings_fightFlere turismeeksperter peger på, at vi kunne formidle vores fælles vikingefortid langt bedre. De roser vikingeattraktioner som Trelleborg ved Slagelse, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og Sagnlandet Lejre for høj kvalitet, men mener, der mangler sammenhængskraft og power til at få udlandet til at få øje på os.

Jens Friis Jensen, institutleder på RUC har forsket i turisme og siger, at han godt kunne se en sjællandsk mega-vikinge-attraktion, i et samarbejde med de eksisterende sjællandske vikingeattraktioner.

”De gør det godt hver især, men når de er spredt, har man ikke den samlede kraft til at komme ud og markedsføre sig i udlandet og få turister til at rejse til Danmark”, siger han til DR Sjælland.

I Norge er man ved at have finansieringen på plads til forlystelsesparken ’Asgård’, der bliver den største forlystelsespark i landet og bygget op over vikingemytologien.

Anna Porse Nielsen, direktør for konsulentbureauet Manto, som rådgiver om kulturturisme og oplevelsesøkonomi, mener, at vikingeattraktionerne med årerne er blevet bedre til at formidle fortællingen, men at der er masser plads til udvikling: ”Jeg tror, vi måske er faldet i en grøft, hvor vi har gjort vikingerne så historisk korrekte, at de er blevet lidt småkedelige. Man skal huske, at det billede turisterne har, er horn i hjelmen og eventyr på verdenshavene.

Vikinger er et stærkere brand, end de fleste regner med. Da VisitDenmark for et par år siden spurgte udlændinge om, hvilke ting de forbandt med Danmark, var vikinger topscorer med otte ud af ti, der svarede, at de forbandt Danmark med de brave forfædre.