Verdens mest afslappende film

vestsjælland foto news øresund

Foto: News Øresund.

Vestsjællands kommuner lukkede deres turistbureauer og præsenterede verdens mest afslappende film med skønne naturbilleder og stille musik. Det blev viral succes.

Over to millioner har set videoen om Vestsjælland og nu stiger turismen med tocifrede procenttal og den naturskønne region omtales i internationale medier som The New York Times og The Huffington Post, beretter Berlingske.

Siden den blev præsenteret i maj, har den syv minutter lange film genererat mere end 130.000 online artikler og trafikken fra udlandet på VisitVestsjællands hjemmeside er øget mere end 1.000 procent. Den er nu blevet Danmarks næstmest besøgte turisthjemmeside og har passeret Aarhus og Aalborg.

Forandringen startede sidste år med VisitVestsjællands nye markedsføringsstrategi. De fire turistkontorer blev lukket trods lokal modstand. Turistorganisationens direktør Lars Nielsen ville bruge den ændring, der var sket med turisternes planlægning af ferier: ”Vi kunne se, at der ikke var nogen, som besøgte turistkontorerne. Til gengæld besøger turister i gennemsnit 35 forskellige hjemmesider når de planlægger en ferie, så hvorfor ikke forsøge at møde dem der i stedet?”, spørger Lars Nielsen.

”Vores kommunikation og hjemmeside er fokuseret på at give svar på det, turisterne søger online. Vi forsøger at fange det, som er positivt for os ved urbaniseringen. Nemlig at folk også har behov for at komme bort fra byerne og slappe af”.

Sidste år steg turismen i Vestsjælland med 75.000 overnattende gæster svarende til 16,4%. I første halvår 2015 steg turismen med yderligere 10%.