Tysklands-færger giver rekordoverskud

mf berlinScandlines har under kapitalfonden 3i’s ejerskab udviklet sig til en guldkalv. Rederiet er totalt fokuseret på Tysklands-ruterne og frygter ikke en fast Femern-forbindelse.

Det tidligere statsejede rederi, Scandlines, er skrumpet de senere år efter frasalg af ruter mellem Sverige og Tyskland, fragtruter på Østersøen og senest i januar 2015 salg af ruten Helsingør og Helsingborg, skriver business.dk.

Tilbage er Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden med tilhørende BorderShops og eneejeren siden december 2013, kapitalfonden 3i, har vist, at ’big’ ikke nødvendigvis er ’beautiful’.

Scandlines havde i 2015 vækst og rekordoverskud trods problemer med færgedriften på Rødby-Puttgarden og investeringer i nye hybridfærger. Omsætningen voksede 3,5% til 3,4 milliarder kropner, mens driftsoverskuddet steg 6% til godt en milliard kr. Bundlinjen voksede med 80% til 800 millioner kroner, hvilket er rekord.

”Selv om vi stødte på udfordringer med vores to nye hybridfærger til Gedser-Rostock og måtte drive Rødby-Puttgarden med kapacitetsreduktion på 25% i flere måneder, øgede vi både omsætning og indtjening og transporterede det højeste antal passagerer i fem år”, skriver koncernchef Søren Poulsgaard Jensen.