Tre flyselskaber truer ’verdensordenen’

Emirates Airline, Qatar Airways og Etihad repræsenterer en ny konkurrencetrussel, som er helt anderledes end den konkurrence, der er kendt i det internationale flymarked, og som formentlig bliver en opgave for flyselskabernes internationale sammenslutning, ICAO.

 

Schulte-Strathaus siger, at flyselskaberne med baser omkring Den persiske Golf ”ejes af deres respektive regeringer og drives som et instrument i landenes nationale strategi, hvor de er integreret med landenes handel, turisme og udenrigspolitik”.

 

”For deres statslige ejere er flyselskaberne blot et værktøj, der drives efter økonomisk politiske retningslinjer, som adskiller sig fra driften af flyselskaber i størstedelen af resten af verden”.

 

Han understregede, at de tre selskaber "har har afgivet ordrer på flere sæder i widebody fly end hele USA råder over i sine samlede flyflåder. 425 helt nye langdistancefly til leveringen indenfor de kommende fem år, og de skal flyve overalt”.

 

"Giver det nogen mening for flyselskaber og rejsende verden over, hvis tre flyselskaber – hvoraf de to aldrig har givet overskud – sammenlagt afsætter 100 milliarder dollar til en total omlægning at det kendte billede af det globale flymarked?”, spørger Ulrich Schulte-Strathaus.

Skrevet af Flemming Juul