Togrejsende overraskende tilfredse

Foto: News Øresund.

Landsdækkende måling fra Forbrugerrådet Tænk overrasker: Togpassagerer er generelt godt tilfredse med rejsen på skinner, skriver Berlingske.

Avisen henviser til Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen undersøgelse blandt 12.000 togpassagerer. Otte ud af ti er alt i alt tilfredse med togrejsen, og det overrasker Forbrugerrådet Tænks direktør, Lars Pram: ”Det er ingen hemmelighed, at der har været utilfredshed med togdriften i de første måneder af 2016. Vi ved, at DSB i årets første fire måneder har udbetalt dobbelt så meget i rejsetidskompensation, som forventet. Derfor er jeg lidt overrasket over, at tilfredsheden er så høj”, siger han til Berlingske.

Men på ét punkt falmer tilfredsheden. Det er når de skal bedømme sammenhængen mellem rejsens værdi og pris. Her erklærer kun halvdelen sig tilfredse, og hver femte mener ikke, man får nok for pengene.

Det er første gang, tilfredsheden med den kollektive transport bliver kortlagt på tværs af trafikselskaber.

Målingen vil fremover udkomme to gange årligt baseret på cirka 18.000 besvarelser hver gang. I denne omgang har DSB, Arriva Tog, Metroselskabet og Nordjyske Jernbaner ­deltaget.