Tivoli er mere populær end Liseberg

Elisabeth Milton Hemmingsen.

Elisabeth Milton Hemmingsen.

En stigning på 50% i besøg fra danske gæster giver overskrifter i danske medier til forlystelsesparken Liseberg i Göteborg. ”Vi ønsker tillykke med fremgangen, men tal er jo taknemmelige,” siger Tivolis kommercielle direktør, svenske Elisabeth Milton Hemmingsen, til Liseberg-direktøren, danske Andreas Andersen.

Hvad er størst, 50% eller 8%? Det smiler man ad i Tivoli. Flere danske medier bragte nemlig historien om Lisebergs succes med flere danske gæster. Væksten er på imponerende 50% i 2014 i forhold til årene før. Lisebergs direktør, Andreas Andersen, der tidligere har haft en underdirektørstilling i Tivoli, siger ifølge takeoff.dk, at Liseberg på sigt skal være danskernes førstevalg, når de planlægger deres forlystelsesparksbesøg.

Det billede er ikke et, man genkender i Tivoli, siger Elisabeth Milton Hemmingsen: ”Vi ønsker tillykke med fremgangen, men tal er jo taknemmelige. Som det også fremgår af artiklen udgjorde det samlede danske besøg 53.040 gæster, hvilket svarer til 1,7% af den svenske parks samlede besøg på 3,1 millioner. Til sammenligning var 8% af Tivolis gæster i 2014 svenske, det vil sige 360.000 svenske gæster ud af de 4,5 millioner gæster Tivoli havde sidste år. Tivoli har altså langt flere svenske gæster, end Liseberg har danske,” slutter Elisabeth Milton Hemmingsen.