Sydvestjysk turismesamarbejde

Det gælder turistorganisationerne i Esbjerg, Tønder, Fanø, Varde og Vejen, som danner ’Destination Sydvestjylland’, for at lokke flere turister til regionen. På sigt skal Sydvestjylland være en full service destination, et foretrukket brand blandt danske og udenlandske turister. Regionen har mange besøgende i højsæsonen, men udenfor sæsonen er belægningen lav. Det vil Destination Sydvestjylland ændre ved målrettede initiativer, som skal sikre, at regionens potentiale som helårsdestination udnyttes optimalt.

Med et bredt udvalg af oplevelser inden for natur, kultur, historie og gastronomi, byder de fem kommuner på masser af muligheder for turister året rundt. For at nå sit mål vil Destination Sydvestjylland både optimere  eksisterende tilbud og  udvikle nye. For eksempel temaoplevelser på tværs af kommunerne.

Destination Sydvestjylland satser desuden på øget markedsføring og kompetenceudvikling af regionens medarbejdere. Alle medarbejdere på de sydvestjyske turistbureauer har netop gennemført VisitDenmarks nye kursus ’Danske Værter’ og sidst men ikke mindst har Destination Sydvestjylland indgået en aftale med VisitDenmark om udvikling af et dansk DMO-koncept (Destination Management Organisation).

Forventningerne til turismefællesskabet og samarbejdet med VisitDenmark er store. Destination Sydvestjylland regner med en årlig vækstrate på 4% i antallet af overnatninger. Hvis det lykkes, vil de fem kommuner nå op på sammenlagt 6,1 millioner overnatninger i 2012.

Skrevet af Flemming Juul